Een trekzak, (trek)harmonica of diatonische accordeon (in Engelstalige landen zijn de benamingen zoals melodeon of diatonic button-accordion gebruikelijk) is een muziekinstrument dat verwant is aan de accordeon. Het is gebaseerd op het principe van de doorslaande tong (in plaats van een opslaand of dichtslaand riet, zoals bij de rietinstrumenten). Hoewel een trekzak en een kleine knopaccordeon veel uiterlijke gelijkenis hebben, zijn het wezenlijk verschillende instrumenten.

Het instrument bestaat uit twee kasten met tongplaten. Deze zijn met elkaar verbonden door een blaasbalg die met beide handen uitgetrokken en ingeduwd kan worden. Beide handen openen ventielen naar de tongen door middel van knoppen. Met de rechterhand worden melodietonen gespeeld, met de linker begeleidingsakkoorden, net als bij een accordeon.

Er zijn verschillende soorten trekzakken: één-, twee- en drie-rijers. Op de oudste vormen bevond zich maar één rij knoppen voor de rechterhand, waarmee men een diatonische toonladder ten gehore kon brengen. Het instrument is, net als de concertina en de bandoneon, wisseltonig. Dit wil zeggen dat bij duwen en trekken dezelfde knop een andere toon produceert (meestal een secunde verschillend; bij een accordeon is dat niet zo).

Een trekzak is behalve wisseltonig, ook diatonisch. Dat wil zeggen dat niet alle twaalf de mogelijke tonen van een octaaf aanwezig zijn, maar alleen de noten van de toonladder, dit in tegenstelling tot een harmonica, die ook diatonisch is, maar niet wisseltonig. Een 1-rijer in C speelt zodoende de toonladder van c:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een trekzak is het geluid verschillend bij het uittrekken van de balg en het weer induwen. Bij een accordeon is dit geluid hetzelfde.
Het spelen op een trekzak is dan ook heel anders dan op een acordeon, bij de laatst is het heen en weer halen van de balg alleen om lucht door de ventielen te 'duwen'. Bij de trekzak verandert dus de toon door andere soort ventielen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel een trekzak, [of trekharmonica] en een kleine knopaccordeon veel uiterlijke gelijkenis hebben, zijn het wezenlijk verschillende instrumenten.

Een knopaccordeon is het wat minder bekende zusje van het in Nederland meer gebruikelijke klavieraccordeon.

De trekzak is, net als de concertina en de bandoneon, wisseltonig.
Dit wil zeggen dat bij duwen en trekken dezelfde knop een andere toon produceert (meestal een secunde verschillend; bij een accordeon is dat niet zo).