Mag je buiten huis drummen?

Aangezien het weer mooi weer begint te worden en ik nogal een grote achtertuin heb dus de vraag, Mag ik buiten huis drummen? In mijn achtertuin bedoel ik dan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zal afhankelijk zijn van of je "overlast" voor de buren veroorzaakt.
Zou zeggen, overleg eens met hun.
Of het akoestisch een goede plek is? Is een ander vraag.. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JancoB, stel jij vindt het geluid van een tuba, hobo, saxofoon (noem maar op) niet om aan te horen. Hoe zou jij het zelf vinden als jij bij mooi weer heerlijk in de tuin zit te genieten en de buurman buiten op zijn instrument gaat zitten blazen?
Het gezegde: "wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet" is een goede graadmeter.

Antwoorden (2)

Ja dat mag zolang je maar geen geluidshinder veroorzaakt.
Of je drummen geluidshinder is afhankelijke van de gevoeligheid van de buren.
Lees even de bronnen dat zal je een idee geven waar je aan moet denken.

Bedenk wel overleg met de buren vooraf kan veel ellende voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV, Helaas, voor geluidsoverlast van buren bestaan geen wettelijke geluidsnormen.
In het TV programma wordt niet officieel recht gesproken, beide partijen tekenen een contract. Zijn uitspraken gelden alleen voor die ene kwestie, de Rijdende Rechter treedt op TV niet op als rechter maar als bindend adviseur. De uitspraak was ook niet gebaseerd op de wet. De heer Visser had advies ingewonnen bij de NSG te Delft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, overleg vooraf is inderdaad het verschil tussen acceptatie en veel ellende.
@gerardkh ik zie dat het antwoord van SimonV plotseling verdampt is en mijn reactie nu onder jouw antwoord terecht is gekomen.
Ja, maar je moet op twee dingen letten.
Ten eerste: wat hij zei^^. Zorg ervoor dat je je omgeving niet te veel lastig valt. Ik heb zelf een soort van rubberen matjes om op de drums te leggen, waardoor het geluid niet te hard is. Op bekkens en om de "stok" van je basedrum kun je een doek leggen/binden. Verder kun je met je buren vaste tijden afspreken.
Dat is een mooi bruggetje naar het tweede waar je op moet letten: nachtrust. Na 23 uur mag je geen harde geluiden maken volgens de wet, al denk ik niet dat het een goed idee is om de kinderen van de buren die morgen weer naarschool moeten om tien uur nog wakker te houden.