Dat is "Mary had a little lamb".

Toegevoegd na 50 minuten:
Maar het allereerste gezongen lied dat op een echte grammofoonplaat werd gezet was "My redeemer". In het Nederlands bekend als 'Ik wil zingen van mijn Heiland'. George Stebbins maakte deze plaat tijdens een demonstratie van de nieuwste uitvinding van Thomas Edison in New York City, in 1877.
Amadea
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Klein probleempje bij dit antwoord is, dat Edison het rijmpje "Mary had a little lamb" reciteerde. Als een versje. Er werd niet gezongen. In dat opzicht klopt je antwoord niet.
Amadea
9 jaar geleden
Wel in de zin van "op plaat gezet". Was er gevraagd naar een gezongen liedje, dan was het fout geweest!
escape
9 jaar geleden
Algemeen bekend is dat Thomas Alfa Edison niets op had met lietjes. Daarom nam deze amuzikale uitvinder zijn toevlucht tot het reciteren van de tekst.

Andere antwoorden (1)

Au clair de la lune is al in 1860 "opgenomen" met een fonautograaf.
Dat apparaat kon wel opnemen maar niet afspelen. Het doel van de opnames was wetenschappelijk onderzoek. Pas in 2008 is het gelukt om dat fragment af te spelen.

Dat is dus 17 jaar ouder dan de bekendere Bell opname van "Marry had a little lamb".

Maar voor beide geldt, het zijn geen echte "plaatjes"