Wordt het geluid bij een concert DVD/CD ook wel achteraf bewerkt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Ja, het audio wordt altijd (na)bewerkt. Ik heb in het verleden heel veel muziek-DVD ge-authored waarbij het altijd wachten was op de audio-mixage. Bij DVD/CD productie worden specifieke tracks geselecteerd omdat het concert er integraal niet op past.
Deze worden in montage bewerkt tot een naadloos geheel waarbij het audio moet volgen. Soms heb in het 'ambient' geluid bepaalde geluiden die je liever niet wilt zoals schelle fluitjes en duidelijk gepraat, soms wordt het applaus versterkt met speciale sound effect collecties. reverb wordt toegevoegd voor ruimtelijk effect op de rear surround speakers. Er zijn zelfs artiesten geweest die live zo vals hebben gezongen dat de tracks in de studio lip-sync weer werden ingezongen, hier moet dan ook weer het ruimtelijke effect weer worden ingebracht. Bij zo'n gemiddelde DVD productie gaat het audio wel zo'n 8 bewerkingen door totdat het geschikt is voor publicatie. Bij bewerkingen moet je dan denken aan / conversie / multiplexing / add FX / editing / encoding /
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verreweg de meeste engineers en producers met wie ik contact heb die een live DVD/CD project doen, gaan achteraf nog hard aan de bak om bijv. onnodige fouten uit de opname te vissen, reverbs toe te voegen, de kleine valse toontjes aan te passen met pitch correction etc.

Ik ken zelfs een aantal die een hele band of zangers voor bepaalde stukjes nog even terug hebben laten komen in de studio om erover heen te spelen en te zingen, wordt natuurlijk wel allemaal tot 1 geheel gemixt ;) in de sfeer van de live-opname. Als kers op de taart wordt er altijd nog gemastered.

Ik hoop dat het duidelijk is!