Het is Ludwig van Beethoven, waarom zeggen we van en niet van Van Beethoven?

Waarom hebben we het over het 4e pianoconcert van Beethoven i.p.v. van Van Beethoven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ @Hanvank, nog nooit iemand ontmoet die dit is opgevallen is. Als ik die vraag stel, krijgen de mensen ogen als theeschoteltjes.

Het beste antwoord

Bij het noemen van de achternaam is er een bijzonderheid bij het noemen van sommige historische namen. Voorzetsels en lidwoorden worden weggelaten als alléén de achternaam wordt genoemd.
Goethe (voluit: Johann Wolfgang von Goethe), Beethoven (voluit: Ludwig van Beethoven), Goya (voluit: Francisco de Goya) en Balzac (voluit: Honoré de Balzac). Dat is ook weleens het geval bij een aantal oude Nederlandse namen, zoals Maerlant (voluit: Jacob van Maerlant) en Vondel (voluit: Joost van den Vondel).
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1484/de_villepin_de_villepin/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie bron! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al is dit niet de uitleg, het is zeker de regel uitgelegd....

Andere antwoorden (2)

Ik denk vanwege het simpele feit dat er vrijwel altijd aan Van Beethoven wordt gerefereerd als Beethoven, zonder Van ervoor, ongeacht of het over een compositie gaat.
Zoek maar eens op bijvoorbeeld bol.com op "van beethoven".
Op alle covers van cd's/dvd's staat alleen maar Beethoven.

Otto von Bismarck wordt overigens vaak ook gewoon Bismarck genoemd.
Maximilien de Robespierre wordt vaak gewoon Robespierre genoemd.

Ik vermoed dat deze mensen in de loop der jaren zoveel (culturele) relevantie hebben vergaard, dat hun achternaam, zonder tussenvoegsel, een soort eigennaam is geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongemotiveerde minnen... ook bij de andere antwoordgever...
Het blijft een triest en laf fenomeen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dat je als je - wilt geven je verplicht moet reageren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, Beethoven is een eigennaam geworden.
Duisers zijn nogal vormelijk en streng in de omgangsvormen.

Iemand die in Duistsland von (of van) in zijn naam heeft
is (ooit) van adel geweest.

Maar in het Duits laat je dat weg als je iemand DIRECT aanspreekt.
Dus het is (als je iemand niet zo goed kent): Herr van Beethoven
Maar als je vaak met hem omgaat zeg je: Beethoven! Das war Spitze! (of zoiets)

Ene Joachim Von Ribbentrop was onder Hitler minister van Buitenlandse Zaken.
Op oude beelden is hij nog vaak te zien. Maar als H. hem aanspreekt
is het altijd Ribbentrop!. Nooit von en zèlfs nooit Joachim of zo....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen min van mij.
Ludwig van Beethoven was niet (en ook niet ooit) van adel maar de kleinzoon van Lodewijk van Beethoven (1712–1773), een musicus geboren in Mechelen, toentertijd behorende tot Zuid-Nederland (Mechelen is nu Belgisch gebied, ligt in de provincie Antwerpen).