hoe kan het dat mijn oordopjes raar geluid maakt?

als ik mijn oordopjes in mijn ipod doe dan krijg ik een vaag geluid ik hoor de muziek wel alleen het klinkt niet helder alsof je onderwater muziek luisterd en met mijn koptelefoon kan ik wel normaal muziek luisteren maar met oordopjes niet en mijn oordopjes zijn ook net nieuw hoe kan dit? ik wil graag weer muziek luisteren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
6.4K

Antwoorden (1)

Het plugje van de dopjes heeft 3 aansluitingen: de tip is voor links, de ring is voor rechts en de sleeve is de gemeenschappelijke aarde. Als het plugje niet diep genoeg steekt maakt de tip contact met rechts, de ring met aarde en de sleeve hangt los.
Het effect is dan dat het geluid van het rechter kanaal van de tip naar de ring geleid wordt. De oordopjes staan dan in serie en geven het geluid van het rechter kanaal in tegenfase op beide dopjes weer. Geluid in tegenfase klinkt inderdaad "raar". De oorzaak kan een stofprop in de aansluiting zijn, of een te dikke plastic handgreep van het plugje. Eventueel kun je wat plastic wegsnijden zodat je het plugje wat dieper kunt insteken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast maakt ipod (en ander mac spul) vaan gebruik van een z.g. trrs plug (ook voor microfoon).
http://images.appleinsider.com/ipodiphoneav-review-5.jpg
Effect is zelfde wat hierboven is beschreven.