Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke altviool-snaren zijn iets meer gespannen dan die welke ik nu heb?

Ik heb een altviool. De lagere snaren vind ik soms wat te losjes gespannen, waardoor ik een nogal doffe klank krijg. Nu zag ik wel dat er verschillende types bestaan, maar ik zie meestal 'medium'. Welke snaren geven de beste klank voor een altviool, en welke moet ik nemen als ik wil dat ze iets strakker gespannen staan?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
742

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wanneer je met meer snaarspanning en dezelfde mensuur (van zadel tot brug) dezelfde toon wilt, moet je een dikkere snaar nemen (schwer/ heavy in plaats van medium) . Die trilt nl. bij dezelfde spanning langzamer (lagere toon) en door wat meer te spannen compenseer je dit -- je moet meer spannen (wat jij graag wilt) om dezelfde toon te houden.
Overigens kan er tussen verschillende merken snaren al een aanzienlijk verschil zijn. wat ook uitmaakt is hoe lang je de snaren al gebruikt. Snaren kunnen op den duur slapper worden. Ook de snelheid van het slapper worden verschilt per merk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding