Waarom dragen fans van bv. Heavy metal enzo donkere kledij dan fans van bv. pop?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Antwoorden (5)

om dezelfde reden dat mensen die meer naar pop luisteren zich meer die kant op kleden....

willen lijken op die personen/je idool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat heavy metal ook nogal donkere muziek is. Als je van heavy metal houdt ga je natuurlijk geen wit T-shirt aantrekken. Veel gothic's luisteren ook naar heavy metal gothic's kleden zichzelf vaak ook donker. Ze zeggen ook wel dat Heavy Metal ondergrondse muziek is, vandaar zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heavy metal is nou eenmaal een beetje een 'duistere' muziekstij (bijvoorbeeld qua teksten, sfeer en symboliek), en daar hoort dus ook duistere kleding bij, zowel letterlijk als figuurlijk.

Net als dat bijvoorbeeld bij K3 of andere kindermuziek alles juist weer heel blij en vrolijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heet donker, heb je die gothic-figuren al eens goed bekeken? Trouwens, soms best wel mooie muziek, als je er van houdt.
14 jaar geleden
Heavy Metal is bij leken een beetje een verzamelnaam voor alle muziek wat een beetje overstuurde gitaren heeft.

Ga je erin spitten dan merk je dat het nogal verdeeld is. Er zijn uiteenlopende bands te vinden. Met ook uiteenlopende kledingstijlen.

Het hangt ook een beetje van de thematiek van de muziek af qua teksten en bijbehorende beeldvorming.
Het hangt uiteraard ook heel erg af van de kledingsmaak van bandleden. En fans bootsen natuurlijk het kledinggedrag van hun bands na. Daarbij is het ook erg in de metal gebruikelijk om shirts van je favoriete bands te dragen, iets wat uiteraards door bands gestimuleerd wordt: ze krijgen gratis reclame en verdienen er ook aan :)

Grofweg kan je zeggen dat als de thematiek vrij agressief of somber/depressief is, de bandleden vaak in zwart gekleed zijn. Dit geldt niet alleen voor metal, maar ook voor sombere wave en gothic. Wil je wat Googlen, zoek dan op namen als Paradise Lost, The Cure en Joy Division op, bands die niet heavy metal zijn, maar wel in zwart gekleed zijn, evenals hun fans.

Grofweg de volgende metalstromingen is het gebruikelijk om in zwart gekleed te gaan: Heavy/Power Metal zoals Blind Guardian, Thrash Metal (met uitzondering Soulfly waarvan de band en fans zeer gekleurd gekleed gaan), Death Metal, Doom Metal, Black Metal (duh), Speed Metal en Progressive Metal.

Bij de volgende metalstijlen zijn de bands en fans meestal wat kleurrijker uitgedost: Funk Metal, Party Metal, Glam Metal, Sleeze Rock, Happy Metal, Hardcore (niet te verwarren met de Hardcore Gabber), Punk Metal en Jazz Metal.