Ik heb een radio-ontvanger gekocht, maar het enige station wat ik kan bereiken is SLAM-fm, kan ik hier wat aan doen?

Het gaat om fm, ik woon in Hoorn. Het was geen dure antenne (€30) maar ik had wel verwacht dat het IETS zou ontvangen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
Bordensteker
9 jaar geleden
U schrijft over twee verschillende zaken. Een radio-ontvanger is een apparaat dat het mogelijk maakt om een radio-uitzending hoorbaar te maken, door uit alles wat er aan radiogolven is één bepaalde golflengte te selecteren en de hoorbare informatie (= geluid) te detecteren en hoorbaar te maken. Daarvoor heeft de ontvanger een vaste aangebouwde sprietantenne nodig (zoals bij een draagbare radio), of een externe antenne zoals bij een autoradio, of we hebben het misschien over een ontvanger in huis die vaak werkt met een aparte antenne die op het dak kan staan. Een speciale toepassing is dan nog het systeem Digitenne. Als het over het voorlaatste geval gaat, dan moet de antennekabel op de juiste manier met de ontvanger verbonden zijn, anders pikt de radio hoogstens een zender op die toevallig dicht in de buurt staat. Uw omschrijving werpt de vraag op wat voor ontvanger-antenne combinatie het hier betreft. Vermoedelijk een gewone draagbare radio, en dan is het “bijna niets kunnen ontvangen” wonderlijk, maar als het een ontvanger met een aparte antenne betreft, dan is het probleem mogelijk eenvoudig te verklaren. Misschien wilt u een kijken op de achterkant of zo wat daar voor merk, model, type-aanduiding enz. op vermeld is? In Hoorn is meer te hor’n!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb een foto van de antenne gestuurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, het gaat inderdaad om een antenne, en niet om de ontvanger, die hadden wij al een tijdje en stond eerst in de woonkamer, waar hij het signaal via een kabel kreeg, helaas kan ik boven geen kabel krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een coax kabel aansluiten tussen WCD en fm antenne-ingang werkt wel (weet ik uit ervaring) Of het ook andersom kan (een antenne aansluiten op de ingang die voor kabelaansluiting is bedoeld) weet ik niet. Misschien ligt hier het probleem? Iemand?
Bordensteker
9 jaar geleden
Met WCD wordt kennelijk wandcontactdoos bedoeld. Dank aan vraagsteller voor de foto en de nadere uitleg. Er is dus sprake van een kamerantenne op voet met ingebouwde signaalversterker. Op http://www.konigelectronic.com/nl_nl/televisie/antennes/1022398 is met de viewer met enige handigheid te zien dat er aan deze antenne alleen een vast kabeltje zit om in een TV in te pluggen. Hoe heeft u hem met de FM ontvanger verbonden? Aan de achterkant zie ik enkel een extra ingang “EXT.ANT” om nog een externe antenne aan te sluiten (waarbij dus dit apparaat dan kennelijk slechts als antenneversterker dienst doet), maar om het vaste kabeltje aan een radio (tuner) aan te sluiten zul je nog een koppelstukje nodig hebben. Meer over slechte ontvangst met een binnenantenne:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/116799
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb 2 foto's toegevoegd waarop je kan zien hoe het aangesloten is, ik weet de naam van de kabel namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is dat voor "antenne"?
Ik lees To TV en zie een DC 12V welke niet aangesloten is.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat; 'exit ant.'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi. Maar wat is het? Een digitaal antenne?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, analoog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Versterkt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee

Het beste antwoord

Aha!!

Nú denk ik dat ik hem snap.

De witte coaxkabel steker achterin de antennevoet verbergt op deze foto het opschrift boven de aansluiting. Daar staat niet Exit Ant., maar “EXT.ANT” (zie mijn afbeelding), oftewel: een mogelijkheid om tevens een externe antenne aan te sluiten, waarvan het signaal dan door de ingebouwde antenneversterker in opgekrikte vorm via de zwarte (nog opgebundelde) kabel “TO TV” naar de veronderstelde TV kan gaan.
De aansluitingen zijn in principe alleen geschikt om meteen achterin een TV te steken.
En wie deze kamerantenne toch voor een radio-ontvanger wil gebruiken, moet het antennekabeltje zelf nog aanpassen van een mannelijke steker naar een vrouwelijke steker.
Dat het 12 V aansluitinkje niet gebruikt wordt, hoeft niet belangrijk te zijn, zolang dan maar het 230 V snoer (helemaal links op de achterkant) ergens in een stopcontact zit.

Het feit dat je bijna geen ontvangst hebt is voor mij een tweede aanwijzing dat die EXT.ANT aansluiting niet bedoeld is om een uitgaand signaal naar een radiotuner te voeren (dan zou er logischerwijze “TO FM” of “TO RADIO” hebben moeten staan), maar zo heb je hem dus nu wel aangesloten.

Wat je nog nodig hebt is een tweezijdige vrouwtje-vrouwtje connector. De vakman noemt dat een female/female BNC adapter. Dat is een tussenstukje of opzetstukje om het einde van de zwarte kabel van mannelijk om te bouwen naar een vrouwelijke connector. Die kun je over het mannetje schuiven dat aan het eind van de “TO TV” kabel zit, en dan kun je het achterin je tuner in de antenne-aansluiting steken (waar op de afbeelding nu de witte coax kabel zit met die metalen haakse connector).

Je kunt ook de zwarte steker van het zwarte “TO TV”snoer er definitief afslopen, en dan de metaalkleurige haakse connector die nu in de FM ontvanger steekt, van de witte coaxkabel overzetten op dat zwarte coax kabeltje dat vast in de antennevoet bevestigd is.

Een derde mogelijkheid is om de witte mannelijke steker van de witte coaxkabel te vervangen door een nog aan te schaffen vrouwelijke steker: in dat geval gebruik je de witte kabel als een verlenging van de zwarte “TO TV” kabel zodat dat zogenaamde “TV” signaal uiteindelijk in je radiotuner aangenomen kan worden. Dan fungeert dus de omgebouwde witte kabel in zijn geheel als een vrouwtje-vrouwtje connector. Als de zwarte kabel zelf op zich ook al voldoende lang is zou ik deze oplossing misschien moeten afraden, want dat geeft toch gauw weer een beetje verlies.
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Het lijkt mij logisch wat u zegt, en ga het zeker proberen. Dank u wel!

Andere antwoorden (2)

Een radiosignaal kan enkel versterkt en verstoord worden door:
-hoogte of laagte.
-deklaag van je huis (zware stenen, zoals beton kaatsen signalen af)
-de aanwezigheid van zendmasten en andere draadloze ontvangers (als er draadloze ontvangers in de buurt staan kan het signaal verstoord worden, omdat deze elkaar kruisen. Probeer wat te draaien en kantelen met je antenne en tegelijkertijd te draaien met je knoppen en kijk of er een verschil is. Probeer ook eens een andere plaats. 1 meter kan al verschil maken met radiofrequentiegolven.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had ook al geprobeerd om de antenne dichter bij het raam te zetten zodat het minder last had van het dak, helaas had dat geen zin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe eens een test met de router uit ?!
sluit die antenne eens gewoon op je tv/radio aansluiting aan in huis.
de signalen van radio zijn tegenwoordig zo vervuild dat dat eigenlijk het enige is dat nog werkt (in huis)
in de auto heb je gewoon veel minder stroring's bronnen en kun je wel gewoon luisteren