Hoe maken mensen lyric videos zonder copyright claims?

Je kan vaak lyric filmpjes vinden van veel liedjes en ik had al gehoord dat het of je eigen muziek moet zijn of dat je toestemming voor dat liedje moet hebben. Maar wat ik nu niet begrijp is hoe mensen beroemde liedjes kunnen uploaden zonder problemen (bij een lyrics video bijvoorbeeld) en ik kan me niet voor stellen dat iemand aan Eminem of Ariana Grande toestemming kan vragen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de muziek zelf hebt gekocht denk ik dat het gewoon mag, want jij hebt die muziek dan in bezit en je kiest er zelf voor om het te delen, Het is toch ook gewoon legaal om een cd in het openbaar te draaien, als je hem zelf hebt gekocht. Dit is een beetje hetzelfde, alleen met meer 'publiek'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@U2IsGeweldig: Het is helemaal niet gewoon legaal om een cd in het openbaar te draaien ook al heb je voor het schijfje geld betaald: "Om muziek te laten horen ofwel openbaar te maken, heeft u toestemming nodig van de maker van de muziek, de muziekauteur of uitgever" http://www.bumastemra.nl/gebruikers/openbaar-maken-van-muziek/ Het ligt er wel een beetje aan waar je het voor gebruikt. Als je als dansgroepje met een cd-speler gaat dansen op het plein in je woonplaats zullen de meeste mensen niet moeilijk gaan doen over auteursrechten maar ga je d'r geld voor vragen en commercieel mee bezig word het een ander verhaal.

Het beste antwoord

Dit soort video's maken vaak inbreuk op het auteursrecht.
Door toestemming te vragen aan de maker van het liedje kan dit voorkomen worden.

De reden waardoor mensen vaak gewoon dit soort dingen kunnen plaatsen op YouTube is dat hun niet verplicht zijn om elke video te checken op copyright schending.
Het is aan de auteursrechtmatige om dit te melden aan YouTube en dan pas heeft YouTube de plicht om deze video te verwijderen.

Omdat er zoveel van dit soort video's worden geupload beginnen makers van het materiaal er vaak niet eens meer aan.
En daarom lijkt het alsof ze geen problemen krijgen.
Het is dus verboden, maar realistisch is dit niet te handhaven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!