Is het goed voor een mens muziek te draaien die negatieve herinneringen oproept?

Muziek roept veel herinneringen op.
Dat is algemeen bekend.
Ik luister ontzettend veel muziek die leuke herinneringen oproepen.
Nou is mijn moeder overleden in Februari.
Ik luister weleens de muziek die we samen altijd luisterden.
Dan moet ik huilen. Want dan mis ik haar. En dan krijg ik ook negatieve herinneringen.
Is het juist goed als ik dit zo ervaar, verwerk ik me dan of pest ik mezelf daarmee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat het ervan afhangt. Als je nu en dan als aandenken aan je moedeer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
moeder* even naar die muziek luistert, kan dat prima als het verwerken denk ik, maar als je steeds maar blijdt hangen in de fase dat en nergens anders meer aan kan denken, zou je kunnen denken aan het zoeken van afleiding. Ik heb er echter weinig ervaring mee, en ben ook geen psycholoog. Veel sterkte gewenst in ieder geval!

Het beste antwoord

Beste Niels,

Allereerst gecondoleerd!
Mensen zijn in staat om op verschillende niveau's herinneringen de koppelen. Dit kan zijn aan muziek, voelen, geur een beeld in gedachten nemen of een geluid. Al deze verschillende manieren en er is er altijd één die het meest actief is bij iemand. In dit geval lijkt het bij jou te gaan om auditieve (geluid) stimulans.

Op het moment dat jij een negatieve herinneringen krijgt bij muziek kun je jezelf twee dingen afvragen. 1. ben je al zo ver om deze herinneringen aan te gaan en deze te kunnen verwerken? (Zo ja, dan kun je vervolgens nog meer genieten van de positieve herinneringen). 2. Waarom luister je de muziek die dat oproept? Je bent je in ieder geval bewust dat je negatieve herinneringen (en dus waarschijnlijk ook emotie krijgt) (dat is heel goed), maar het klinkt als of je niet weet wat je er mee moet.

Het is heel gezond voor mensen om in een vroeg stadium van verlies zichzelf te blijven herinneren aan het negatieve (eerder gezegd pijnlijke). Dit zijn dus blijkbaar on-afgesloten "hoofstukken" en de emoties die daar uit voortkomen willen ook uit je lijf, of je deze nou bewust of onbewust oproept.

Het klinkt als of je zelf op een onbewust niveau de muziek gebruikt om inderdaad te verwerken. Het pesten van jezelf zou er toe leiden dat de emotie er zit en voelbaar is, maar dat deze niet ontladen kan worden door bijvoorbeeld huilen. In dit geval huil je wel en laat je de emotie los en mag deze er uit. Dat is een prima manier om de lading draagbaar te maken. (je faseert je emotie) Zou je dat niet doen, blijft deze namelijk merkbaar (op onbewust niveau) en zou dat er voor kunnen zorgen dat je negatieve gevoel sterker wordt. Tot het moment dat het er geforceerd uit komt.

Ik zou je stimuleren om zelf te balans te blijven zoeken tussen het negatieve en het positieve. Zo dat je beide emoties en gedachten aanspreekt en deze beide de kans geeft om er te zijn. Hierdoor verwerk je namelijk.
Tevens, mensen doen niet voor niets wat ze doen. Gemiddeld genomen is 80% van ons handelen onbewust. En blijkbaar heb jij op dit moment in jou proces nodig om het zo te doen.

Op het moment dat je er geen raad meer mee weet is er altijd de optie om hulp in te schakelen in je proces. Wees niet bang om dat te doen op het moment dat het eventueel nodig zou zijn voor jou! (dat voel je wel). Indien dat het niet nodig is, ga door op een manier die voor jou goed voelt.

Heel veel sterkte in je proces!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Probeer dan aan alle positieve momenten te denken, want die muziek ga jij nu associëren met pijn en verdriet. Iedere keer dat je die muziek hoort, legt jouw brein onmiddellijk verbanden met 'mama' 'dood' wenen'.
Zo pest je jezelf alleen maar. Het kan ook wel deugd doen om die muziek nog eens te horen en eens goed uit te huilen.
Denk niet aan het feit dat ze nu gestorven is, maar probeer om je hersenen verbanden te laten leggen met positieve dingen. Zo zal muziek luisteren alleen maar deugd doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moeder is voor een paar maanden terug overleden, dus dat is nog erg vers. Dat je muziek luistert die jullie samen altijd luisterde kan dan natuurlijk ook negatieve gedachtes opwekken natuurlijk. Dat is helemaal niet vreemd want je had vast en zeker een sterke band met haar. Schrijf de negatieve gedachtes en herinneringen van je af als je er met niemand over kan praten. Dit heeft bij mij ook ontzettend geholpen! Schrijf woord voor woord op wat je dwarszit, maar ook wat je niet dwarszit en wat je zo fijn en leuk aan je moeder vond. Onthoud alsjeblieft dat een persoon pas echt overleden is als niemand meer aan deze persoon denkt. Je moeder is er misschien niet meer in tastbare zin, maar in je hart en in je hoofd leeft ze voort. En ik weet zeker dat zij jou ook liever met een glimlach ziet dan met al dat verdriet. Ik hoop dat je je heel snel weer wat beter voelt. Ontzettend veel sterkte met dit verlies en hou je sterk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en als je ooit uitgeschreven bent met negatieve gedachtes en je bent voor jezelf klaar voor de volgende stap. Dan is het symbolisch misschien een mooi idee om die bladen dan te verbranden. Van nu ga ik het negatieve loslaten en nu ga ik alleen nog aan de fijne dingen denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Muziek die je assioceert met bepaalde gebeurtenissen kunnen je helpen met de verwerking van die gebeurtenissen, dus ik denk dat het luisteren van die muziek goed is. Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is juist goed om de negatieve gevoelens naar boven te laten komen. Een flinke huilbui of even hard meezingen kan daarna een gevoel van opluchting geven. De spanning kan uit je lijf en je hoofd. De muziek kan je hierbij helpen. Op een ander moment kan je dan weer genieten van de muziek die juist positieve herinneringen oproept. Je kan ook foto's van leuke momenten met je moeder bekijken of met anderen praten over leuke herinneringen aan je moeder. Zo blijf je niet hangen in het verdriet. Bedenk wel dat iedereen een groot verlies zoals die van jou op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo verwerkt. Februari is naar mijn mening nog maar kort geleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gecondoleerd met dit zware verlies! Mijn inziens is het wel goed om deze muziek te draaien omdat dat emoties oproept en emoties opkroppen is voor niemand goed! Beter dat je je hart lucht dmv van deze muziek want de muziek zal je een lach en een traan bezorgen en dat is goed, het heelt en helpt je met het verwerken!
Ik wens je heel erg veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijd heelt alle wonden. Zet de gewone radio op, maar geef uw verdriet tijd. Frans Bauer bijvoorbeeld zal niet bepalen hoe ik me voel. Luister niet naar deprimerende muziek. Omgekeerd ook; zet geen feestnummers op, beluister de gewone radio.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heel veel sterkte. Je zal zien, tijd.