Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het goed voor een mens muziek te draaien die negatieve herinneringen oproept?

Muziek roept veel herinneringen op.
Dat is algemeen bekend.
Ik luister ontzettend veel muziek die leuke herinneringen oproepen.
Nou is mijn moeder overleden in Februari.
Ik luister weleens de muziek die we samen altijd luisterden.
Dan moet ik huilen. Want dan mis ik haar. En dan krijg ik ook negatieve herinneringen.
Is het juist goed als ik dit zo ervaar, verwerk ik me dan of pest ik mezelf daarmee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat het ervan afhangt. Als je nu en dan als aandenken aan je moedeer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
moeder* even naar die muziek luistert, kan dat prima als het verwerken denk ik, maar als je steeds maar blijdt hangen in de fase dat en nergens anders meer aan kan denken, zou je kunnen denken aan het zoeken van afleiding. Ik heb er echter weinig ervaring mee, en ben ook geen psycholoog. Veel sterkte gewenst in ieder geval!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beste Niels,

Allereerst gecondoleerd!
Mensen zijn in staat om op verschillende niveau's herinneringen de koppelen. Dit kan zijn aan muziek, voelen, geur een beeld in gedachten nemen of een geluid. Al deze verschillende manieren en er is er altijd één die het meest actief is bij iemand. In dit geval lijkt het bij jou te gaan om auditieve (geluid) stimulans.