Hoeveel piano toetsen heb ik nodig?

Ik ben van plan een digitale piano te kopen. En heb maar een beetje ervaring met piano spelen (op school spelen we wel eens piano). Hoeveel toetsen zou het beste zijn voor een beginner?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
7.4K

Het beste antwoord

Een digitale piano heeft (bijna) altijd 88 toetsen.
Alleen een keyboard kan in plaats van 88 ook 76, 61 of nog minder toetsen hebben.
Een keyboard met 61 toetsen heet een 5 octaafs keyboard, en dat is het kleinst aanbevolen keyboard. Met minder toetsen kan je echt niet goed leren spelen.
Keyboards met 76 toetsen (6 octaven) zijn ook zeer goed bruikbaar.
Een echte piano heeft 88 toetsen.

Vanuit pianistisch oogpunt en om doorgroeimogelijkheden te hebben kan je het beste gaan voor een keyboard of digitale piano met een 88 toetsen tellend klavier.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (3)

88 toetsen

Je wilt een piano met 88 toetsen. Waarom? Omdat kleinere piano’s, hoewel ze handiger mee te nemen zijn en minder wegen, de overgang tussen een akoestische piano naar een digitale piano, en omgekeerd, lastig kunnen maken. Pianospelen is zowel een visuele activiteit als een spieractiviteit en als je als student gewend raakt aan een kleinere piano, dan kan het lastig zijn je weer aan te passen aan een grotere piano.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!
Als je piano wilt spelen op een digitaal instrument zou ik voor 76 toetsen gaan of 'gewoon' 88. 61 is echt te weinig. Anders loop je toch al sneller dan je denkt tegen de grens aan en het is frustrerend om bepaalde noten niet te kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je hulp!
Als pianiste zeg ik: altijd 88 toetsen. Anders kom je in de knoei met het spelen van sommige stukken. Bovendien is de aanslaggevoeligheid bij keyboards meestal niet zo fijn als je pianostukken speelt.