Oefenen is natuurlijk altijd goed. Maar als jij de enige bent die het hoort wordt je niet snel beter want je hoort zelf namelijk niet altijd goed wat je eventueel kan verbeteren.

Er zijn wel veel stemoefeningen te vinden op het internet waardoor je je stem kan trainen en sterker kan maken, dus je moet er wel iets voor doen, het is niet zo dat als je elke dag meer zingt dat het vanzelf beter gaat worden. Als je liever niet wilt dat anderen je horen, neem jezelf op en luister dit terug, hier leer je veel van.

Wat helemaal goed zou zijn is zangles, dan krijg je de juiste begeleiding en diegene kan heel goed inschatten hoe jij zingt, en het is nog leuk ook :)!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hoeft niet, maar kán wel. Dan moet je echter wel weten hoe je je stem verantwoord gebruikt, dus moet dat eigenlijk gebeuren onder controle van een zangpedagoog. Door een ongetrainde stem veel te gebruiken loop je kans je stembanden te beschadigen, en zal de zangkwaliteit bepaald niet verbeteren.
Zelf heb ik de ervaring dat ik beter ben gaan zingen nadat ik een instrument ben gaan bespelen waarbij het goed letten op de zuiverheid heel belangrijk is. Het zit voor een groot deel dus letterlijk tussen de oren: heel goed luisteren, de juiste toon hebben, en daar dan gecontroleerde kracht op zetten.
Amadea
9 jaar geleden
De stem is een instrument en die moet je leren kennen. Oefening baart kunst dus. Je gaat dus beter zingen door genoeg te oefenen, Het is dan wel van belang dat je de basis en technieken goed leert en niet te veel zingt en zo je stem over belast. Ook het aanleren van meerdere technieken kan zijn vruchten afwerpen zo heeft soul een heel ander gevoel en techniek dan b.v. opera. De zang oefeningen om je stem op te warmen zijn aan te raden zeker als je met krachtiger werk aan de gang gaat. Opera en metal zijn genre's waar een slechte opwarming kan leiden tot stem blessures.

Het leren herkennen van de tonen, toonladders en octaven is ook belangrijk, toon houden is namelijk moeilijk als je niet zelf niet hoort of je ernaast (vals) of erop zit (zuiver).