Hoe kan ik online het beste piano leren spelen?

Ik ben erg geïnteresseerd in het spelen van de piano, en ik kan van een kennis een keyboard lenen. Nu heb ik zelf ook gitaar leren spelen met behulp van het internet en wil ik het zelfde doen met een keyboard. Ik heb op internet al heel wat rondgekeken en ik heb een hoop tutorials over noten lezen gelezen en op youtube vind ik vooral filmpjes van makkelijke liedjes die je gewoon na kan spelen. Maar nu mijn vraag: is het verstandig om het gewoon na te spelen, heb je geen verstand van techniek of iets dergelijks nodig? Is er bijvoorbeeld geen goede beginners cursus op internet of moet ik gewoon de tutorials van losse liedjes gaan volgen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (4)

Wil je echt piano leren spelen, neem dan echt les. De lichaamshouding, de houding van je handen en armen ( en schouders), maat, techniek, kennis van compositie, zoiets leer je nooit online. En zeker niet goed en alles wat je fout aanleert raak je niet meer kwijt.
Klop eens aan bij een muziekschool. Voor een bescheiden bedrag kan je les krijgen van een professional. Dan kom je ook verder dan de vlooienmars. Vind je het na een jaar niet leuk meer, dan kan je altijd stoppen en met de online-cursus verder proberen te komen.
Ik weet waar ik over praat, ik speel al meer dan 60 jaar piano. En heb nog steeds les!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik speel ook al 4 jaar piano en ik heb nog geen cursus gevonden waar je niet moet voor betalen. Ofwel krijg je de eerste les gratis en is de rest te betalen. Ofwel moet je voor alles betalen. Ik leer mijn liedjes via onlinepianist dat is een heel goeie site. Hij toont de noten die je moet spelen en de letters (CDEFGAB) die gespeeld worden je kan ook kiezen welke hand je gebruikt en op welk tempo hij speelt! Echt een heel handige site!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leer je ook hoe je moet zitten, wat de beste houding is, hoe je zo ontspannen mogelijk speelt, enz ? Zoals LGA zegt. Ik heb een familielid die jaren lang op de muziekschool les heeft gegeven tot aan het pensioen, en die had geen goed woord over voor die mensen die zelf maar wat probeerden. Al of niet via een site. Noten leren gaat nog wel, maar een aantal andere dingen zag ze toch te vaak verkeerd gaan. En als de basis niet goed is, is het moeilijk om na verloop van tijd nog wat verkeerd is weer goed te leren.
Nosky
9 jaar geleden
Techniek is key. Als je dat niet vanaf het begin af aan juist doet, krijg het het niet meer afgeleerd en je stagneert na verloop van tijd met bepaalde stukken. En techniek is iets dat bij de online aanbieders niet te sprake komt, en wat ik er zo van gezien heb, beschikken een hoop online aanbieders zelf niet eens over de juiste techniek.
Ik heb weleens gekeken naar www.pianopro.nl
Van de online cursussen die er zijn is dit vrij duidelijk en laagdrempelig en deze aanbieder biedt gratis proeflessen aan.

Ik heb ook een reactie onder je vraag geschreven, ik raad je aan die ook even te lezen.
9 jaar geleden
Ikzelf speel het niet door lessen te nemen. Maar ik gebruik ook filmpjes op bijvoorbeeld Youtube. Video's met 'Synthesia' geven precies aan welk noten jij moet spelen, waarvoor je ook geen notenkennis nodig hebt. Ook als je best muzikaal bent, kun je gewoon net zolang proberen de juiste toets te hebben gevonden, al duurt dit erg lang. Ik adviseer je dus veel filmpjes te gebruiken, maar ook zelf wat dingen uit te vinden. Als je ook liever notenkennis wil, leer dan ook noten lezen en zoals al gezegd is, ga op los.

Hopelijk kun je er wat mee.