Wie is Antwoordman?

Als ik met een zoekmachine op Antwoordman zoek, vind ik veel verwijzingen naar een RTV-programma van lang geleden. Daarin kwam kennelijk een Antwoordman voor.

Ik ben er niet achtergekomen wat voor soort programma dat was, en wat de rol van de Antwoordman in dat programma was.

Wie kan mij dit vertellen?

14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Nou ja, dat staat toch duidelijk in Wiki:
"De Antwoordman was een radioprogramma van de AVRO, dat in Nederland begin jaren '50 werd uitgezonden.Het programma, ingeleid door Netty Rosenfeld, had telkens dezelfde mysterieuze presentator en werd op dinsdagavond en donderdagochtend uitgezonden door de AVRO radio. De Antwoordman beantwoordde in de een kwartier durende uitzending brieven met vragen van luisteraars, die varieerden van vragen over het oude Rome tot de herkomst van de naam Schiphol. Tussen de antwoorden door maakte deze anonieme presentator opmerkingen over de zegeningen van de Amerikaanse samenleving, de sterkte van de Amerikaanse economie en de politieke gevangenen achter het IJzeren gordijn. Deze verkapte vorm van propaganda werd in eerste instantie door vrijwel niemand opgemerkt."

Overigens had ik mijn nickname eerst verzonnen, nog voordat ik dit antieke programma ontdekte.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent dus niet stiekem een spion uit de USA?
AWM
14 jaar geleden
Oké, nu kan ik niet langer ontkennen, vrees ik :(
Cryofiel
14 jaar geleden
Aha, ik heb wel gezocht met zoekmachines, maar er nooit aan gedacht direct naar Wikipedia te gaan. Dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je trouwens wel wie die 'anonieme' presentator was, m.a.w. of zijn identiteit ooit bekend is geworden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat maar, hij heet(te) Ven Schadd.
AWM
14 jaar geleden
Ja liefje, wat is er?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Schadd. Dus niet schat, of 'me sqatjuh' of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar?

Andere antwoorden (3)

Dit is Antwoordman:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het programma van Frits Bom,dat de Ombudsman heette,zat een rubriek en die heette de antwoordman.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mensen konden daarin vragen stellen over vermeend onrecht dat hen was aangedaan.

Toegevoegd na 9 uur:
Dit heb ik van de onderstaande site geplukt:

Serie programma''s waarin Frits Bom mensen informatie en hulp biedt in verschillende probleemsituaties. Vast onderdeel: de Antwoordman, waarin vragen van kijkers worden beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons die de 2de die met meeste punten is.
En hij is 74 jaar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
74? LOLLOL!
AWM
14 jaar geleden
Gedraag ik me nou zo als een ouwe lul? Ik moet toch wat aan mijn imago gaan doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat veranderd de zaak.
AWM
14 jaar geleden
47? Tegen die tijd kom ik er wel op terug :)