Voor dit soort vragen zijn een paar sites waar mensen antwoorden geven. Of ze kloppen weet je meestal niet, en bij Jim Morrison eigenlijk nooit. De ene heet www.songfacts.com, nog een is www.songmeanings.com

Het lijkt over een vriendin te gaan, die in slaap valt terwijl de vriend (Jim Morrison) nog klaarwakker is. Maar anderen beweren, dat het wel over die vriendin gaat, maar dat ze het uitgemaakt heeft. Dat laatste lijkt waarschijnlijker.
Wat een kristallen schip ermee te maken heeft, geen idee. Misschien wel niets, en heeft hij dat gezien terwijl'ie drugs gebruikte. En heeft het in zijn belevenis wel met elkaar te maken.
Als je Engels goed genoeg is, kijk maar eens wat de kenners beweren.