Kun je piano/orgel leren spelen zonder notenschrift?

Bestaan er cursussen die niet het notenschrift hanteren voor de cursus?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.9K

Het beste antwoord

Ja, dat is zeker mogelijk.
Of hier ook daadwerkelijk cursussen voor zijn weet ik helaas niet.

Zonder notenschrift ben je wel genoodzaakt de muziek allemaal uit je hoofd te leren, maar eerlijk gezegd is dit helemaal niet zo lastig.
Wat belangrijk is, is dat je goed bekend raakt met het instrument en begrijpt hoe je akkoorden speelt.
Het is daarom zeker zinvol om nummers na te spelen, zodat je gaandeweg leert hoe alles in elkaar steekt.
Een goede tip vond ik daarom de eerder genoemde pianolessen op Youtube.

Zelf heb ik een korte periode pianoles gehad, waarbij mijn leraar het idee had dat hij mij het notenschrift leerde.
In werkelijkheid onthield ik gewoon precies wat hij me voorspeelde en deed dit na.
Nog steeds kan ik geen noot lezen, maar ik toch componeer ik naar hartelust op mijn piano.

Waarschijnlijk zou het mogelijk zijn om gewoon naar een pianoleraar te stappen en te vragen of het ook mogelijk is les te krijgen zonder notenschrift.
De basis die je nodig hebt is heel goed uit te leggen zonder papiertjes erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Niet echt. Het notenschrift is immers de manier om muziek oppapier vast te leggen.

Je kan dus wel leren hoe je de piano moet bespelen, maar niet hoe je muziek moet bespelen. Gelukkig kan je tijden de les notenschrift leren; De noten zitten nl op elk instrument ergens anders EN het is absoluut niet moeilijk. Dus laat dat je niet tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of er thuiscursussen bestaan weet ik niet. Er zijn echter wel muziekscholen die op die manier lesgeven. Ze gaan dan uit van wat jij wilt leren en beginnen dan gewoon met spelen ipv eerst noten en/of toonladders te leren. Even goed rond kijken bij je in de buurt en vooral wat mensen vragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan de minner deze min ook even uitleggen???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Youtube staat vol met "lessen" over hoe bepaalde nummers worden gespeeld. Het wordt dan uit gelegd adv een video opgenomen dor een camera boven de piano, de nadruk ligt dan dus vooral op het "visueel leren".

Zoek maar eens op youtube naar 'piano tutorial...'
Veel bekende nummers staan er al op:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klavarskribo is een alternatief notenschrift wat je zelf en zeer snel aan kunt leren. Je leest het van boven naar beneden. Zie ook de website http://www.klavarskribo.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar.... dat is dan toch notenschrift???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat is geen notenschrift. De tekens verwijzen naar de plaats waar de toon zich op de piano bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ sluit me aan bij Inekevl
Bij zaken, die muziekinstrumenten verkopen, vind je boekjes van Easy Play Speed Music voor div. instrumenten, uitgegeven door Sight & Sound International Inc.
P.O. Box 27 Berlijn, WI 52151. Dit adres is oud, dus kan het zijn dat de uitgeverij inmiddels is verhuisd.
In deze boekjes worden de noten met letters aangegeven en er zijn leggers voor op orgel/piano met bijbehorende letters, zodat het makkelijk is om te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wel wat deuntjes leren spelen zonder notenschrift, maar dat is niet het echte werk. Ik garandeer je, dat even notenschrijft leren het bespelen zoveel makkelijker maakt, daar is het ook voor bedoelt. Het is de juist combinatie notenschrift en spelen waar het om gaat. Het hele inzicht gaat verloren als je niet notenschrift leert. Is net als willen lopen zonder eerst te leren kruipen. En zo moeilijk is het niet, ik kon eerder noten lezen dan echt lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker hoor ! +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theorie kennen is belangrijker dan het notenschrift beheersen. Er zijn ook veel musici die hebben leren lezen en dan later problemen hebben met bv improviseren 'omdat ze geen nootjes voor zich hebben' en/of nooit de achterliggende theorie hebben geleerd. Je kunt toch ook praten voor je leert lezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@RoadRunner, theorie en notenschrift hangt doch zeker samen, of ben ik gek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zeker niet, notenschrift is een resultaat van theorie omdat mensen de behoefte hadden om het op te schrijven. Als je het heel ver door wil voeren dan zou je kunnen zeggen dat nu we tegenwoordig alles op kunnen nemen dat je dan geen notenschrift nodig hebt.
Als je bv harmonieën binnen een muziekstuk begrijpt en op gevoel/gehoor muziek maakt dan zou je in principe geen notenschrift nodig hebben. Nootaanduidingen is wat anders, die heb je wel nodig om te weten wat je doet maar het fysieke schrift niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;) en tóch is het fijn, als je bijv, Chopin even wilt spelen om wat houvast te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs al kan je notenlezen dan nog speel je Chopin niet zomaar even maar inderdaad, als dat je ambitie is dan helpt het wel als je noten kunt lezen ja.
Elk instrument kan je leren spelen zonder notenschrift, maar dan is het echt een gave om alles harmonieus correct te spelen.
Een mooi voorbeeld is onderstaande link.
Gitarist virtuoos die geen enkele noot muziek kent of geleerd heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=6xUadIJbYJE

Een hulp om te leren spelen: ;-)

http://www.youtube.com/results?search_query=how+to+play+organ+for+beginners&aq=1

Toegevoegd na 17 minuten:
Nog een interessante link.

http://www.youtube.com/watch?v=N-Q0Lxk1qwM&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan jezelf ook de vraag stellen: "wat verwacht ik van mezelf" ?
Ben je nog jong, ga ervoor , neem muzieklessen en notenleer. ;-)
Dit bestaat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan zeker. Je kunt de namen van de toetsen leren en dan leren spelen met akkoorden. Op YouTube kun je goede gratis lessen vinden, om het begin te leren. Als je later toch wilt leren notenlezen kan dat altijd nog.

Op Pianoles Online staan gratis lessen die je de basis leren zonder daarvoor noten te hoeven lezen.

http://pianolesonline.com/gratis-pianoles