Hoe heet een achtergrondmuziek?

Bijvoorbeeld een liedje waarbij de lyrics word weggehaald en alleen het achtergrond muziek blijft, hoe heet dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
5.7K

Het beste antwoord

Dat noemen ze een instrumental. De Engelse term instrumental wordt vaak gebruikt om een nummer aan te duiden dat volledig instrumentaal is, vooral voor nummers op een album in een genre waar hoofdzakelijk vocale muziek voorkomt. Soms verschijnen op albums ook exacte kopieën van een gezongen nummer, maar zonder de zang er bovenop. De term wordt vooral gebruikt in populaire muziek; bepaalde muziekstijlen zoals jazz, blues, elektronische muziek en veel klassieke muziek maken weinig gebruik van de menselijke stem.
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Bij instrumental is de zang vervangen door een instrument. Dus je hoort niet alleen de achtergrondmuziek.

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt karaoke. Dat is een Japanse term. In het Nederlands heet het ook wel meespeelmuziek. En in het Engels Back track.

Toegevoegd na 1 minuut:
of indien het een liedje betreft: meezingmuziek.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook wel orkestband genoemd. :p
SimonV
9 jaar geleden
Karaoke is geen muziek. Wikipedia:
Karaoke is een vorm van vermaak, waarbij muziek wordt afgespeeld van een lied, en de zanger in een microfoon de tekst live zingt. De stem van de oorspronkelijke zanger bij de muziek is gewist of minder luid gemaakt.
.
Amadea
9 jaar geleden
Karaoke is wel degelijk muziek. Het is een orkestband waarbij de solostem ontbreekt.
SimonV
9 jaar geleden
Volgens Wikipedia dus niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Karaoke
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat het los Amadea. :)
Karaoke maakt gebruik van 'karaoke versies' of 'karaokes'.
Karaoke zelf is de bezigheid......
SimonV
9 jaar geleden
Noem het karaokemuziek en het probleem is opgelost!
SimonV
9 jaar geleden
Een minpunt is wel wat overdreven...
Als je googelt op karaokemuziek of meespeelmuziek krijg je de juiste hits.
Je doelt waarschijnlijk op muzak, een saai muziekbehang om de tijd te doden.