Hoeveel watt versterker heb je nodig als je 2 keer 600 wat speakers hebt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
jc54
9 jaar geleden
Is 2 keer 600 watt, continu vermogen, of is dat piekvermogen? Waarschijnlijk is dat piekvermogen en heb je aan een versterker van 2 keer 100 watt al meer dan genoeg. Een versterker met minder vermogen kan je daar ook gerust op aansluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Advies is 1,5 tot 2x RMS vermogen. Zouden je speakers dus 600W RMS zijn is een versterker tussen de 900 en 1200 Watt fijn. Let dan wel ook op of de impedantie (ohms) overeenkomen.
Bij minder vermogen van de versterker loop je de kans (bij vol open zetten) dat het signaal gaat clippen en juist dit blaast je speakers op.
http://www.hifi.nl/artikel/20177/Veelgestelde-Vragen-Versterkervermogen-Versus-Speakerbelastbaarheid.html

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf of 600Watt het RMS vermogen is of het piekvermogen. Het RMS vermogen is het constante vermogen dat ze kunnen hebben. Piekvermogen is wat ze maximaal voor een zeer korte periode kunnen hebben voor ze kapot gaan. Versterkers worden over het algemeen met het maximale vermogen uitgeleverd. Is 600Watt het RMS vermogen, kun je daar dus een versterker van 2x600 Watt aan hangen. Is het RMS vermogen lager, kun je beter een lagere versterker kopen.

Overigens zou je ook een 2x 1.200 Watt versterker kunnen kopen, maar dan zou ik hem niet harder dan op ongeveer 50% zetten ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het hangt er van af of die 600 watt rms of piekvermogen is. als het rms is zou je naar mijn idee meer dan genoeg hebben aan een 2x 600W versterker, want fabrikanten willen nog wel eens hun wattage meer laten lijken dan het is.