hoe kan je mensen aan het dansen krijgen als dj?

ik ga een dansfeest geven, maar ik weet niet zeker of iedereen gaat dansen dus hoe kan je mensen aan het dansen krijgen als dj?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- Leg een tablet/smartphone bij je set en laat je gasten verzoekjes mailen/whatsappen met hun telefoon. - Zorg voor voldoende drank/drugs. ;-) - Sta zelf niet bewegingsloos achter je set. - Begin met dansplaten die onlosmakelijk verbonden zijn met een generatie en herkenbaar zijn voor iedereen: Denk aan 'Surfin' Bird' van The Trashmen of 'Little Green Bag' van George Baker (Selection) voor mensen die eind jaren '40/begin jaren '50 van de vorige eeuw zijn geboren. Decennium later: 'Saturday Night Fever' (BeeGees) en 'Greased Lightning' (uit de film Grease). Voor de mensen die tiener waren in de jaren '80: 'Blue Monday' van New Order, 'When the Rain Begins to Fall' van Pia Zadora en Jermaine Jackson. Jaren '90: 'Born Slippy' van Underworld, 'Wannabe' van de Spice Girls, desnoods wat happy hardcore. Nieuw millennium: 'Overload' van Sugababes, 'Push Up' van Freestylers, 'Ketchup Song' van Las Ketchup. Gewoon een paar voorbeeldjes. Er zijn per decennium meer 'iconische' nummers gemaakt natuurlijk. (de kwaliteit van die nummers buiten beschouwing gelaten) ;-) Houd het up-tempo (in ieder geval tot het laatste half uurtje)

Antwoorden (2)

Als DJ is het je taak om aan te voelen waar mensen zin in hebben. Is het wat ouder publiek (40/50) kan je natuurlijk verwachten dat mensen minder snel gaan dansen op top-40, maar eerder op disco/funk (bee gees, james brown, ect.). Sta ook open voor verzoekjes, als je draait wat het publiek letterlijk vraagt ben je meestal verzekerd van een goed feest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En een fout die vaak gemaakt wordt is dat als er eindelijk gedanst wordt de volgende plaat een heel andere stijl is en men daarmee gelijk de vloer weer leeg jaagt.
Meestal begint het dansen niet meteen, het moet vaak een beetje op gang komen, een beetje aftasten dus waar het publiek zin in heeft, en als het dan op een gegeven moment een beetje los begint te komen, moet je er op inspringingen, door een aantal nummers in de zelfde stijl of uit het zelfde jaar erachteraan te draaien. Mensen hebben namelijk vaak herinneringen aan muziek, uit een bepaalde tijd of jaar.

En mijn ervaring is hoe later het wordt en hoe meer er gedronken wordt, hoe minder het uitmaakt wat voor muziek er komt, althans daarmee bedoel ik dat de zaal dan ook ineens los kan gaan op André Hazes, Happy Hardcore of gouwe ouwe, en verzoekjes.

Maar ja , het blijft een gok, de ene keer danst de hele zaal de hele avond, en de andere keer hangt de hele zaal de hele avond aan de bar. Ligt ook gewoon aan het publiek.