Hoe komt het dat als mijn echtgenoot een verzilverd blaasinstrument bespeeld het zo vreselijk snel uitslaat?

Al zijn bespeelde blaasinstrumenten worden heel snel zwart. Hoe komt dit en kunnen we er iets tegen doen/het voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Zilver is een materiaal dat erg gevoelig is voor allerlei invloeden van buitenaf. Het is soms moeilijk te zeggen waar het aan ligt dat zilver soms zwart wordt.

Oorzaken kunnen zijn:
De omgeving
Lichamelijke gesteldheid
Eetgewoonten
Medicijngebruik.

Een hoog zwavelgehalte in het huidvocht is de grootste boosdoener, dit wordt veroorzaakt door o.a. het gebruik van specerijen in het voedsel en het eten van veel rauwkost. Maar ook het gebruik van bepaalde soorten parfum of zeep kan bijdragen aan zwart worden van zilver.

Door op te wrijven met wat as ( sigaar of sigaret) of met een borsteltje met wat tandpasta glimt tie al snel weer als nieuw.

Een vochtige doek met krijtpoeder helpt ook!

Succes,

Gee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoogstwaarschijnlijk heeft hij een te hoog zuurgehalte. Door het speeksel en handen komt het op het instrument en wordt het zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door zure zweet(handen) je hebt er tegenwoordig beschermhoezen voor (ventiel-guard, oa verkrijgbaar bij Schreeven in Nijmegen), voor om de ventielen, zowel van leer als plastick, en verder de delen die aangeraakt worden goed reinigen (even met een poetsdoek erover haalt het zuur er niet af). Er is ook speciaole polish voor, maar die is € 30,00 per flesje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zilver wordt ook zwart door de invloed van licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft hij waarschijnlijk erge zweethanden.
Wat hij dan moet doen is elke keer wanneer hij het instrument heeft bespeeld het moet schoonwrijven met een zachte doek. Hij moet dus weer glimmen! Dan gaat hij niet meer zwart worden!

Ik heb zelf een trompet en wrijf hem elke keer schoon na het spelen. Is heel gebruikelijk hoor, bijna iedere blazer doet dat!