Hoe kun je duidelijk maken aan mensen dat je je muziek zelf hebt geschreven (en het niet is gejat)?

Ik schrijf eigen pianocomposities, maar ik vind het best wel vervelend dat als ik ermee op ga treden dat mensen dan meteen zeggen "Dat heeft hij niet zelf geschreven."

Ik besteed namelijk aardig wat tijd aan een compositie en het voelt eerlijk gezegd alsof mensen, met zo'n opmerking, mijn muziek gelijk omlaag halen.

Hoe kun je mensen duidelijk maken dat je je muziek echt zelf hebt geschreven (het op internet zetten o.i.d., wordt het dan niet juist gestolen)?

Allerlei mensen (waaronder conservatoriumdocenten) die ik de muziek heb laten horen die herkenden geen andere composities in mijn muziek, enkel invloeden van andere componisten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Als je denk dat je publiek twijfelt aan je integriteit als componist en je wilt daarop inspelen kun je bijvoorbeeld je compositie spelen en het achteraf pas duidelijk maken door bijvoorbeeld uit te leggen waarom je die compositie hebt geschreven. Zodoende luistert het publiek met minder bevooroordeelde oren naar je compositie en vormen ze een eerlijke mening tijdens het luisteren. Als ze na afloop erachter komen dat jij het hebt geschreven win je die integriteit misschien wel terug.

Ik zou als componist nooit op het podium jezelf gaan verdedigen tegenover je publiek om te proberen te bewijzen dat jijzelf het stuk geschreven hebt, dan geef je een nog vreemder signaal af.

Wat je wel kunt doen is gewoon de titel noemen van het stuk en dáár iets inhoudelijks over vertellen, dan zouden mensen bewust of onbewust moeten weten dat het stuk van jouw hand is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zult nooit kunnen bewijzen dat je het zelf geschreven hebt.
Op internet zetten heeft geen zin, dat zou je het ook hebben kunnen gestolen.

“Het voelt eerlijk gezegd alsof mensen, met zo’n opmerking, mijn muziek gelijk omlaag halen”: ze twijfelen aan je integriteit, maar je kunt het als een compliment beschouwen dat ze je muziek zo goed vinden!

Je zou wel je muziek op papier kunnen zetten en deze bladmuziek laten registreren bij de Buma. Daarmee voorkom je dat anderen met je muziek aan de haal gaan.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem contact op met een auteursrechtenorganisatie als Buma/Stemra.
+Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mocht je je niet per se willen registreren bij Buma, dan kan je ook als je een nieuw stuk af hebt, dat per aangetekende post naar jezelf toesturen. De envelop met bladmuziek en de bon met datum is ook bewijs dat het écht van jou is!