wat moet je kunnen om muziekdocent te worden?

Welke opleiding, wat moet je kunnen spelen? Dat soort dingen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Leraar_muziek vind je over het beroep van muziekdocent onder meer deze informatie:

Beroepsprofiel leraar muziek

De leraar muziek geeft les op een basisschool, op een middelbare school (aan VMBO, HAVO en VWO klassen) of op een muziekschool. Ook kan de leraar muziek werkzaam zijn binnen een centrum voor de kunsten. De leraar muziek geeft les in het vak muziek. Hij leert de leerlingen kennis maken met zowel de praktijk als de theoriekant van het vak muziek. Hij leert zijn leerlingen noten lezen, noten herkennen en verschillende soorten muziek horen. Daarnaast laat hij de leerlingen ook zelf op muziekinstrumenten (zoals bijvoorbeeld een drumstel, een xylofoon, een blokfluit, een gitaar of een keyboard) spelen en leert de leerlingen ook verschillende soorten liedjes zingen.

De voornaamste taak van de leraar muziek is zijn leerlingen motiveren en enthousiast maken voor het vak muziek en de verschillende muzieksoorten. Daarnaast geeft hij de leerlingen ook theorielessen over de geschiedenis van de muziek, de verschillende soorten muziek en leert hij zijn leerlingen noten lezen. De muziekles is vaak een welkome afwisseling op de middelbare school en daarom geeft hij ontspannen en leuk les alhoewel hij (als het nodig is) wel streng op kan treden.

De leraar muziek ontwikkelt daarnaast ook lesmateriaal, kijkt opdrachten en huiswerk na en becijfert opdrachten en toetsen. Hij geeft leerlingen zowel groepsgericht als individueel les en begeleiding en begeleidt eventueel de schoolband naar optredens toe. De leraar muziek heeft zelf veel verstand van muziek (veel muzikale kennis), kan noten lezen, kan verschillende instrumenten bespelen en zijn enthousiasme aan leerlingen overbrengen.

Opleidingen tot leraar muziek

De leraar muziek heeft de opleiding ''docent muziek'' gevolgd (hbo, vierjarig).

Competenties leraar muziek

» Resultaatgerichtheid
» Samenwerken
» Creativiteit
» Kritisch
» Ambitie
» Motiveren
» Omgaan met details
» Initiatief ontplooien
» Plannen en organiseren
» Presenteren
» Luisteren
» Inzicht in omgeving
» Overtuigen
» Muzikaal vaardig
» Muzikale kennis
» Kan verschillende instrumenten bespelen
Antoni