Wat is het doel van een lied?

We hebben een presentatie Nederlands en daarvoor hebben we het antwoord op deze vraag nodig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
3.5K

Antwoorden (5)

Het uiten van emoties.

Een deel van iemands leven beschrijven, een fijne (bv liefde) of nare periode (bv drugs, de dood)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het doel van een lied kan zijn;
-informatie overbrengen (zoals barden en troubadours vroeger deden), als het een lied is over bijvoorbeeld over de geschiedenis van een land of persoon
-emoties uiten (zoals al gezegd is in het antwoord hierboven)
-een gevoel bij het publiek oproepen, bijvoorbeeld kracht, moed, vrolijkheid, verdriet, saamhorigheid
-een eerbetoon aan een levende of overledene persoon de wereld in brengen

en zelf kan je er nog wel een aantal bedenken waarschijnlijk :)
succes met de opdracht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het uiten van emoties is wel belangrijk maar zeker niet het enigste punt. Als je het aan mij vraagt, dan is het belangrijkste doel van muziek niet het overbrengen van een idee of verhaal. Ook niet het uiten van emoties, maar het luisteren van de muziek zelf is het belangrijkste doel. En die emoties komen daar vaak alleen maar automatisch door mee.
Voor iedereen ligt het denk ik verschillend. Maar wat mij betreft is het letterlijk luisteren naar de muziek zelf het belangrijkste doel, niet de emoties en zeker niet het verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat doet dat luisteren met jou?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik voel er meestal wel iets door, maar dat is niet het doel.
Ik denk dat iets overbrengen een heel belangrijk doel is in een liedje. De zanger of zangeres wil dat de luisteraar iets van hem/haar te weten komt, bijv. over een verloren liefde al moet je dat natuurlijk niet al te letterlijk nemen. De tekst gaat immers lang niet altijd over hem of haar zelf, al komt dat natuurlijk ook wel regelmatig voor. Maar hij of zij doet alsof het over hem of haar zelf gaat en dus wil die de tekst op jou overbrengen.
En dat overbrengen gaat vaak met emoties gepaard, zoals hier al eerder is gezegd.
En vergeet niet dat veel zangers en zangeressen en bandleden het gewoon fijn vinden om te zingen en op te treden. Dat is dan dus hun eigen persoonlijke doel: Het plezier maken en beleven. Waarom denk je dat bijv. The Rolling Stones weer op tournee gaan in 2014? Dat zijn oude(re) artiesten die het echt niet voor het geld hoeven te doen, die vinden het kennelijk gewoon leuk om op te treden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het doel van een lied is om je te raken, maar ook om zelf van je 'gevoelens' af te komen en om je even helemaal te kunnen laten gaan. Net als sommige mensen het leuk vinden om te tekenen, of om een buiten een rondje te lopen. Eigenlijk dus om even helemaal nergens aan te denken en te verdrinken in de muziek.