Wat is het nut van een geluidskaart?

Ik wil graag kleine studio gaan maken en ze zeggen dat je een geluidskaart nodig hebt. Wat is het nut er van en is het echt noodzakelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
8.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien wel interessant (zeker als je een studio wil beginnen) om te lezen:
http://www.bt-studio.nl/thuis-studio-beginnen/geluidskaart/

Het beste antwoord

Zonder geluidskaart heb je geen geluidsweergave of geluidsopname vanuit je PC. Net zoals je geen beeld hebt zonder videokaart. Nu zitten deze tegenwoordig vaak ingebouwd (geluidskaart in het moederboord en GPU steeds vaker in de CPU), maar dat zijn niet de oplossingen die je zoekt als je serieus gaat gamen of in jouw geval serieus met geluid bezig gaat zijn. Aparte geluidskaarten zorgen voor een betere opname/afspeel kwaliteit, vooral bij de analoge kant, daarnaast zorgen ze voor snellere processing bij audio (DAP) en geven ze vaak extra uit- en ingangen.

UIteindelijk kan je met een ingebouwde geluidskaart een eind komen, maar als je echt een studio wil opzetten is het een onmisbare tool.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.feedbackmusic.com/computer-en-recording/interfaces/100006211

Bedenk goed dat je allerlei geluidskaarten kan kopen, met verschillende eigenschappen en aansluitingen (zowel FW/USB/PCI(e) als jack/tulp/XLR).

Als je een pure digitale artiest bent zal je minder aansluitingen nodig hebben dan iemand die gitaar/stem/analoge synths/drumcomputers/drums/etc op gaat nemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het leuke is dat je met je ingebouwde geluidskaart nu gewoon kan beginnen en dan vanzelf ziet waar je "meer" wil. Het kan zijn dat je in eerste instantie liever een MIDI-keyboardje haalt. Maar dat zal liggen aan je gebruik/wensen/budget.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste huidige PC's hebben al een stereo geluidskaart "on board", maar als je echt wilt gaan mixen en gluidseffecten wil maken zal je toch een geluidskaart moeten kopen. Je hebt geluidskaarten voor surround stereo maar ook professionele kaarten van Yamaha bv. Met die kan je alle kanten op!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een externe geluidskaart is denk ik uiteindelijk goedkoper, omdat je toch een microfoon en dergelijke met een PC zult willen verbinden. De omgeving in een computer is ook wat storingsgevoelig (processor, geschakelde voeding en andere chips op het moerdrboard of de grafische kaart) kunnen de kleine analoge spanningsverschillen van de microfooningang misschien beinvloeden. Daarom wordt er voor gekozen om het analoge gedeelte buiten de computerkast te houden.
In de computer gaat het dan alleen nog maar om digitale signalen. Ook moet je voor de digitale signalen wat hogere eisen stellen dan voor geluidsweergave, omdat je al die sporen mengt en weer versterkt komt er steeds wat rommel bij. Daarom wordt met een onhoorbaar goede kwaliteit gewerkt en wordt pas de uiteindelijke versie naar CD kwaliteit gebracht. Daarvoor heb je overigens geen externe geluidskaart voor nodig, zelfs on board geluidskaarten hebben meestal die kwaliteit wel. In de praktijk is de meest gekozen oplossing een externe geluidskaart. Het alternatief is een mixer met fantoomvoeding waarmee je het microfoonsignaal naar het gewone audioniveau opkrikt en dan via de line in van de interne geluidskaart bewerkt. Dat heeft dus als nadeel dat je storing kunt krijgen door de onderdelen in de computerkast en het lijkt me uiteindelijk net zo duur of duurder. Verder is het ook met het aansluiten van kabeltjes uiteindelijk wat handiger om een externe geluidskaart te gebruiken, je kunt er beter bij en je hebt mooie xlr en usb aansluitingen, xlr geschikt voor professionele opname apparatuur (geen ruis bij langere kabels) en USB voor elke computer. Als je weer eens een andere PC aanschaft kun je de geluidskaart gewoon weer daarop gebruiken, of je gebruikt buitenshuis een laptop en binnenshuis sluit je de kaart aan op je desktop, kortom het is een wat flexibeler systeem.