hoe krijg ik het geluid op een filmpje zo dat het mijn eigen stem is?

Heel vaak als ik een filmpje maak waarbij ik zing, praat of wat dan ook. Klink ik niet als mezelf maar waar ligt dat aan? want ik klink ineens heel kinderlijk, en klein... En hoe verhelp ik dat dan?

weten jullie een programma om geluid van filmpjes te bewerken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Antwoorden (5)

Jij hoort je stem anders dan hoe anderen hem horen. Wat je op het filmpje hoort, is hoe anderen je stem horen. (en die vinden dat dus niet kinderlijk, geloof me maar :-))

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus gewoon je eigen stem die je hoort. Dus eigenlijk is het antwoord op je vraag: Dat is al gelukt, daar heb je geen apart programma meer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was toentertijd toch even schrikken toen ik mijzelf voor het eerst op een geluidsfragment hoorde praten..
Het geluid klinkt wel degelijk als je eigen stem, maar dan hoe een ander (en nu jezelf dus) je stem hoort.
"Normaal" hoor je je stem niet alleen via de lucht, maar ook via je schedel en de buis van Eustachius. En dat is inderdaad heel anders dan op het filmpje. Maar het is echt zoals je stem voor een ander hoort. Daar moet je erg aan wennen.
10 jaar geleden
Het kan ook aan je microfoon liggen die dingen veranderen je stem soms
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt niet aan je microfoon, het enige wat een micorfoon kan veranderen, wat soms gebeurd, is dat je het heel 'korrelig' hoort. Maar zeker niet jonger, of kinderlijker. Zoals je je stem terughoord, zo is hij. Alleen is hij in je hoofd iets anders, omdat het dan anders klinkt, omdat je horen naar buiten zijn gericht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk is het gewoon je eigen stem, zoals je die zelf nooit hoort.

Wat in enkele zeldzame gevallen kan gebeuren, maar ik denk niet dat dat hier aan de hand is, als het geluid in het filmpje apart is opgenomen in een los programma die 44100 keer per seconde een monster van het geluid vastlegt en geïmporteerd en afgespeelt wordt in een videoprogramma die doorgaands een opname van 48000 sample-rate verwacht. Meeste programma's zetten het bestand dan om naar die samplefrequentie, maar soms gebeurd dit niet en dan word de originele opname dus bijna 9% sneller afgespeeld met als gevolg dat je stem dan wat higer klinkt. Als check of dit het geval is kun je controleren of de lengte van het originele geluidsbestand gelijk is aan de lengte van het audiobestand zoals het in je videoeditor. Als dit niet het geval is loopt de audio na enkele seconden al niet meer lip-sync.

Als dit allemaal niet aan de hand is, dan is het hoogstwaarschijnlijk gewoon je eigen stem zoals je die normaliter niet zou horen. De klank van je eigen stem ervaar je zelf heel anders als je op dat moment praat/zingt dan wanneer je het later terughoort middels een opname.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens heeft een microfoon zelf en alle apparatuur in die ermee te maken heeft heel veel invloed op de klank van de opname, dat is zeker waar. Maar dat kan niet als gevolg hebben dat je meer klinkt als een kind.