Waarom spelen kerkklokken vaak van die vreemde muziek?

In werk in het centrum van Groningen en we horen van hieruit de A-kerk. Echter valt mij op dat op sommige momenten van de dag er hele vreemdige 'muziek' te horen is. Het lijkt meer op een soort van willekeurige combinatie van allemaal noten door elkaar.

Wat is hier de gedachte achter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (2)

In Belgie luiden de klokken verschillend naar gelang de gelegenheid bv mis, begrafenis,enz. Mischien is dit hier ook wel het geval
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermoedelijk heeft dat te maken met de actie "Koop de klokslag". De Der Aa-kerk verkoopt namelijk klokslagen om daarmee het onderhoud van de kerk te betalen. Voor één euro (of 10 euro als het een bedrijf is) kunnen Groningers een klokslag kopen en opdragen aan vriend, familie of geliefde.
Als meerdere mensen de klokslag van een bepaald uur gekocht hebben zullen er evenveel klokken moeten klinken als dat er betalingen zijn gedaan.

Een carillon kan het niet zijn, want dan zou je de Martini horen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar blijven ze het halen, om aan geld te komen. Het begint beschamend gaan te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel een leuke actie ook al is het beschamend dat het nodig is.
Amadea
10 jaar geleden
En als je het vergelijkt met een kaarsje aansteken heeft de persoon voor wie het bedoeld is aan deze actie een hoorbaar effect, en kan het echt een hart onder de riem betekenen.