Hoeveel coverbands zijn er in Nederland, en waar zou ik de cijfers kunnen vinden?

Voor het opzetten van een nieuw boekingsbureau moet ik onderzoeken hoe de markt van het partycircuit er uit ziet (coverbands, tributebands, Dj's/drive-in-shows). Aangezien er geen brancheorganisatie is voor deze sector (ik kan hem niet vinden in ieder geval), ben ik benieuwd of iemand deze cijfers heeft of weet waar ik die kan vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou niet weten wie dat bijhoudt en als er al iemand is die dat bijhoudt of die cijfers wel kloppen. Wanneer ben je wel een coverband en wanneer niet, morgen stoppen er bands en vandaag komen er bandjes bij.

Antwoorden (2)

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Coverband staat dit "In Nederland en België zijn er duizenden coverbands die optreden op festivals, in kroegen, op bruiloften of andere feesten." Daarmee ben je al een stukje op weg. Over Nederland alléén staat er helaas geen informatie.

Er bestaat sinds 2004, dus al tien jaar, in Nederland een competitie van coverbands: The Clash of the Coverbands. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Clash_of_the_Coverbands

Deze wedstrijden werden georganiseerd door een stichting. Helaas is die vereniging in juni 2013 failliet gegaan. Zie ook: http://www.musicfrom.nl/magazine/nieuws/41701/stichting-the-clash-of-the-cover-bands-failliet.html#.Uii-lSfCR2s

De wedstrijden worden echter nog georganiseerd door het bureau Artists & Bands. De website van Artists & Bands is deze: http://artistsbands.webklik.nl/page/home

Waarschijnlijk hebben de eigenaren van Artists & Bands wel enig zicht op het aantal coverbands in Nederland. Je kan via de website infomatie opvragen, niet alleen over het aantal coverbands, maar ook andere informatie: http://artistsbands.webklik.nl/page/contact

Artists & Bands bv
Grijpskerkstraat 40
6835 DJ Arnhem
M: +31(0)6-46181124
E: info@artistsandbands.nl
W: www.artistsandbands.nl

Ook bestaat er een vereniging Vrienden van the Clash of the Coverbands. De website van die vereniging is: http://www.theclashfriends.com/

Succes met je (verdere) zoektocht naar infomatie. Ik vind het een heel interessant onderwerp!
Antoni
10 jaar geleden
Wat je vraagt is bijna onmogelijk te beantwoorden. Namelijk, wanneer is een coverband een coverband. En: wanneer telt de band mee in het geheel, voor jouw onderzoek. Niet ieder bandje dat covers speelt en repeteert, treedt daar ook significant mee op.

Mijn informatie: ik hoorde ooit een cijfer, dat er in Nederland 80.000 ensembles in de categorie Lichte Muziek bekend zijn bij de belastingdienst. Die er dus geld voor vragen. Er zijn ca. 2 miljoen muzikanten in Nederland, althans, mensen die muziek maken. Enerzijds gelukkig: er wordt veel muziek gemaakt. Anderzijds: je zal er maar van moeten leven. Heb je wel veel concurrentie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ergo, als je wil weten welke bands er toe doen voor je onderzoek, ga eens bij de Belastingdienst kijken.