Hoe heet dit radioprogramma van vroeger en zou ik het nog ergens kunnen vinden?

Toen ik nog heel jong was -ik schat 7 ofzo? Dus dat moet rond 1985 zijn geweest- zat ik eens per week (geloof ik) aan de radio gekluisterd (jaja andere tijden) met een grote koptelefoon op, omdat er toen een radioprogramma kwam waarin hele griezelige sprookjes werden verteld.
Ik kan me nog herinneren hoe de stem van de verteller klonk. Hij praatte expres op zo'n heel spannendmakend toontje, en had een zwaar limburgs accent. Bijna net zoals Chriet Titulaer maar dan niet zo hees.

Een paar voorbeelden van deze sprookjes kan ik me nog herinneren.
Eentje ging over een huis in het moeras. Volgens mij heette het ook het huis in het moeras. Daar leefde een monstertje in de kelder ofzo, met een kuiltje in zijn hoofd waar water in moest staan. DUs toen de nieuwe eigenaars het huis droog gingen pompen toen droogde het monster ook uit en dat ging mis.

Een ander ging over een monster in het bos met (zo zie ik het voor me) een of meerdere hoorns op zijn borst. Meerdere mannen gingen het bos in om het monster te confronteren, om natuurlijk nooit meer teruggezien te worden.

Volgens mij waren er ook geluidseffecten op de achtergrond te horen.

Ohja en over de naam van het programma: volgens mij heette het iets van "het klokje van 7" of zoiets.
En ik had er zelfs gekopieerde bandjes van dus ook die moeten bestaan hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
5.7K

Het beste antwoord

"Het klokje van zeven en dus...", verhalen verteld door Willem de Ridder.

Je kunt de uitzendingen tegen betaling bestellen:

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie net dat het helaas niet te bestellen is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Deze site heeft wel wat downloads, al is hij niet vlot:
http://jaapvanlelieveld.xs4all.nl/hoorthema.htm#Hoorspelweek 1985
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel!!

Andere antwoorden (2)

Oorspronkelijk was het zelfs nog veel ouder. Het begon in 1938, stopte in 1941, en ging na de oorlog door tot 1971. De administrateur van de AVRO kwam in 1938 met het idee om een speciaal kinderprogramma te verzorgen 'voor het slapen gaan' van de kleintjes. Zo ontstond 'Het klokje van zeven uur en dus...' Daarin vertelde Henk de Wolf zijn zelf geschreven verhaaltjes, waarin figuren als juffrouw de Uil, kabouter Pimpernokkel, koning Kaskoeskilewan, hofnar Krokeledokus en de koksmaat belangrijke rollen vervulden. De vertelsels werden begeleid met geïmproviseerde piano- of orgelmuziek.

De kleinkunstenaar Willem de Ridder heeft in 1985 de reeks nieuw leven ingeblazen. Sommige van de Willem de Ridder-sprookjes die indertijd uitgebracht waren op cassette duiken nog wel eens op rommelmarkten op.

Via zijn eigen website zijn de sprookjes op cd of dvd te bestellen. Zie http://www.willemderidder.com/ned/winkel/sprookjes/index.html
Amadea
12 jaar geleden
"Het Huis In Het Moeras" staat nu op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=VRiZG0B92AU

Het was inderdaad een wekelijks programma op de radio in de jaren '80.
In de Avrobode stond ook een afbeelding die je als cassettehoesje kon uitknippen.