Bestaat er muziek die zowel somber als vrolijk tegelijker tijd is?

Dus niet een somber begin met een vrolijk einde.
Maar bijvoorbeeld een droevig basritme met vrolijke hoge tonen er bij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

Schindlerslist, en dan de filmmuziek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind 'Für Elise', zowel vrolijk alswel somber klinken.

Overigens een heel irritant melodietje in muziekdoosjes.. brrrr (maar dit terzijde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoek eens klein orkest, met over honderd jaar. Of laat mij maar alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige dat mij zo 1, 2, 3 te binnen schiet is het eerste deel van de eerste cellosuite van Bach, dat heeft iets licht sombers dat op een bepaald moment extatisch wordt opgeheven.

Hier in de versie van Yo Yo MA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind Joodse muziek vaak blij en treurig tegelijk. Ik denk dat het komt doordat het in mineur is, maar de andere kenmerken van de muziek vrolijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut!

Gustav Mahler is daar een goed voorbeeld van, een man die zelf een en al contrast was. Voorbeeldje:
http://www.muziekstromen.nl/index.php?swb=2&comp=mahler&work=symf2&p=5&m=14&s=8
(droeve smachtende melodie met op de achtergrond een fanfare-orkestje) :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij treedt dit bij Randy Newman regelmatig op b.v.
in Sigmund Freud's Impersonation Of Albert Einstein In America.