Bestaat er een Nederlands radioprogramma van klassieke muziek met bijhorende uitleg over het verhaal van die compositie?

Alle klassieke muziek met uitleg over het verhaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Heel interessant is elke keer weer op zondagavond met Ernst Daniel Smid op radio 4. Die bespreekt elke week een opera. En bij Muziek aan tafel op radio 4 wordt ook veel aandacht aan componeren en composities gegeven. Van 18.00 tot 20.00
Verder is er in de middagen ook altijd met omroep Max, ook radio vier, aandacht aan composities. Voortaan rtadio vier aanzetten en je vangt altijd wel iets op.
Gaat het je echt om muziektechnische dingen als toonsoorten, harmonieleer en contrapunt etc, dan zijn er luistercursussen. Als je ergens rond Amsterdam woont gewoon in het Concertgebouw. Aanrader. Bij mijn weten kan je via NRC Handelsblad ook cursussen kopen met CD's met uitleg en muziekfragmenten. Er is dus heel veel te beleven en alles is even leuk.
Overigens heeft niet elk muziekstuk ook een verhaal. Er is heel veel muziek waar je zelf je fantasie moet aanzetten of het gewoon over je heen moet laten komen. Neem de 6e van Beethoven: als je oplet hoor je daar een beekje kabbelen en een koekkoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Radio 4 draait klassiek en vaak hebben ze gasten, zoals componisten en artiesten die uitleg geven.
Mss is dat wat