Van concurrentie kan je moeilijk spreken in de muziek. Mozart had bewonderaars en zelf bewonderde hij ook vele collega's. Salieri was een man van de oudere garde die nogal ouderwets componeerde - in de ogen van de jeugdig Mozart-, de muziek van Salieri is Italiaans van stijl vol krullen, die herken je direct.
Mozart bewonderde bijvoorbeeld Papa Haydn, had hij nog les van. Maar zeker toen was de muziek sterk aan mode onderhevig en het publiek was heel kritisch. Vernieuwingen zag men vaak wel zitten ( Don Giovanni). Bovendien is veel van de muziek van Mozart gebruiksmuziek, veel "pop"zou je nu zeggen, dus gewoon voor de lol, te spelen in de kroeg of op de kegelbaan.
Muziek werd in opdracht geschreven, eigenlijk schreef Mozart alles in opdracht ( symfonieën, sonates, missen, dat was zijn inkomstenbron) behalve liederen met nogal schuine teksten en canons etc. die op straat werden gezongen. Er was geen radio of CD of noem maar op. Alle muziek was life. Nogmaals : concurrentie is geen punt bij Mozart. Hij ging met de meeste mensen/collega's vriendschappelijk om.