Zijn klassieke pianowerken exact na te spelen op 1 gitaar?

aangezien je op gitaar 2 handen nodig hebt om een akkoord te spelen en je bij piano dan nog een hand over hebt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Nee, eigenlijk geef je zelf al een antwoord, althans min of meer.

Bij een normale speelhouding bespeel je (we gaan even van rechtshandig uit) de gitaar met de vier vingers van de linkerhand op de hals van de gitaar en met de duim en de eerste drie vingers van de rechterhand bespeel je de snaren (of met een plectrum of iets dergelijks).

Met links is het nog mogelijk je duim erbij te gebruiken en je kunt met behulp van zogenoemde barré akkoorden met 1 vinger meerdere snaren 'aandrukken' waardoor de mogelijkheden weer wat groter worden.

Er zijn mogelijkheden om slaggitaar (het aanslaan van akkoorden) te combineren met het spelen van losse noten (bijvoorbeeld tokkelen), maar alles bij elkaar gerekend kun je niet tegen te maximaal 10 toetsen op die je tegelijkertijd zou kunnen bespelen bij een piano.

Als het pianostuk dus geschreven is om gebruik te maken van meer dan pak hem beet 6 tonen tegelijkertijd dan hang je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grappig is wel dat john williams eerst conservatorium piano heeft moeten doen voor dat hij zijn studie gitaar heeft kunnen aanvangen. het is een kundig muzikant die dus een beperkter instrument verkiest boven piano, alhoewel hij jaren de kans heeft gehad (zei het gedwongen) tien tonen tegelijk te gebruiken ipv zes. zeker als je meeweegt dat hij klassiek speelt, best apart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zou je dan als een bijzondere keuze kunnen zien inderdaad, hoewel er naast beperkingen ook bepaalde voordelen te noemen zijn. Het geluid van de gitaar is misschien beter geschikt voor bepaalde muziek bijvoorbeeld, maar er zijn wel meer dingen te bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (3)

Combinaties van meer dan zes noten tegelijkertijd kan je niet op een gitaar spelen, aangezien zo'n ding maar zes snaren heeft. Sommige combinaties van drie noten die dicht bij elkaar liggen lukken ook niet omdat je vingers daar niet ver genoeg voor uit elkaar staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarnaast heeft een gitaar een veel minder groot bereik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, zoals al hierboven geschreven, heeft een gitaar een beperkter bereik dan een piano.

Maar als je de gitarist Stanley Jordan aan het werk ziet (zie onderstaande bronnen), dan kun je blijkbaar met 1 gitaar wel een heel eind komen. Dit is echt live en geen overdubs.

Stanley Jordan speelt (al jaaaren) met 2 handen op de toets van de gitaar dus niet -zoals standaard- een op de toets en een om de snaren mee aan te slaan. Kijk maar op Youtube, dan zie je nog veel meer van deze snarenkunstenaar. Veelal jazz georiënteerd, maar deze klassieke stukken passen meer bij de vraagstelling.

Veel kijk- en luisterplezier en succes als je het na wilt doen....