Waarom geeft FM beter geluid dan AM?

Het schijnt dat FM een beter geluid geeft dan AM, maar waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Het audiosignaal van een middengolf uitzending wordt begrensd tot max +/- 8 kHz .
Dat is dus een zeer smalle band en er kan enkel mono mee ontvangen worden.

FM daarentegen kan stereo uitzenden en heeft een bandbreedte van 38 kHz, het geluid zelf wordt begrenst tot 15 kHz waardoor men een veel breder geluidsspectrum heeft wat dan ook veel beter klinkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AM ook in Stereo...
http://users.hfx.eastlink.ca/~amstereo/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat een technische beperking of een afgesproken beperking (die 8Khz)? Zou men dus AM beter kunnen laten klinken dan FM (met een zeer beperkt aantal zenders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft gelijk maar het probleem is dat de totale middengolf band maar 520 kHz tot 1610 kHz = 1090 kHz heeft en om er toch zoveel mogelijk zenders op te krijgen met iets of wat kwaliteit heeft men dat verplicht beperkt tot 8 kHz en zo kan men om de 10 kHz een andere zendfrequentie toekennen zonder dat ze elkaar overstemmen. FM gaat van 87,50 tot 108,00 MHz = 20500 kHz en hier heeft men een spreiding van 200 kHz = 0,2 MHz per kanaal, er kunnen er dus een pak meer zenders op. Beide die 10 kHz en 200 kHz zijn internationaal opgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was geen "gelijk" maar iets wat me al leek en nu bevestigt is. Maar dan nog een leuke: Wat nou als we een AM en een FM zender gelijke bandbreedte zouden geven. Dus FM met 8 (10 kHz) of AM 200 kHz. Kan je uberhaupt zo laag met FM en klinkt AM net zo goed op 200kHz als FM dat doet? Er is toch ook een daadwerkelijk verschil van modulatie behalve dat ze in een ander bereik uitgezonden worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een gelijke bandbreedte en beiden in stereo dan zou er geen hoorbaar verschil meer zijn.
Het verschil zit hem inderdaad op de manier waarop men het audio signaal op de draaggolf zet maar na de-modulatie MOET het audio signaal netto hetzelfde zijn.
Hoe dat allemaal technisch verloopt is een ander complex verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"FM gaat van 87,50 tot 108,00 MHz" niet helemaal waar, maar ook niet helemaal onwaar. De "normale" radiozenders hebben inderdaad dit bereik. Maar ook op andere frequenties kan er met FM worden uitgezonden. Zo gebruiken we binnen defensie bv de FM9000 serie, welke werkt tussen de 30 en 88 Mhz
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
FM is de manier van moduleren is niet gebonden aan die 87,50 tot 108,00 MHz = band II.
De frequentieband die voor FM-omroep gebruikt wordt, varieert over de wereld, maar valt wel altijd binnen het VHF-bereik. De voor FM-omroep beschikbare frequenties zijn bepaald op een aantal ITU-conferenties. Een mijlpaal daarbij was de Stockholm-overeenkomst in 1961 tussen 38 landen. Tegenwoordig wordt bijna wereldwijd FM uitgezonden in Band II, de zogenaamde FM-band. Dit is de frequentieband van 87,50 tot 108,00 MHz. De kanaalafstand, en daarmee de bandbreedte van het kanaal, is 200 kHz. Uitzonderingen zijn onder andere:
Voor 1945 gebruikte men in Amerika een andere FM-band, ook wel 'Pre War FM' genoemd. De frequenties lagen tussen de 42,00 en 50,00 MHz. Kort na de Tweede Wereldoorlog is er besloten om de huidige FM-frequenties te gaan gebruiken.

In Amerika wordt uitgezonden tussen 87,80 en 108,00 MHz, een iets kleinere band dus.

In Japan wordt in plaats van de FM-band de frequentieband van 76,00 tot 90,00 MHz gebruikt, met een kanaalafstand van 100 kHz.

In Rusland en sommige voormalige Oostbloklanden gebruikt men de OIRT-FM-band. De frequenties liggen tussen 65,00 tot 74,00 MHz met een kanaalafstand van 30 kHz. Reden daarvoor was om ontvangst van westerse zenders te bemoeilijken. De meeste landen hebben de OIRT-FM-band afgeschaft en gebruiken nu dezelfde FM-band als het westen (87,50 tot 108,00 MHz). De frequentie van een FM-zendstation is meestal een exact veelvoud van 100 kHz. In het grootste deel van Amerika en het Caribische gebied, worden alleen de oneven veelvouden gebruikt. In sommige delen van Europa, Groenland en Afrika worden alleen de even veelvouden gebruikt. In Italië worden "half-kanaals" veelvouden van 50 kHz gebruikt. Hiernaast zijn er in bepaalde landen diverse andere, minder gebruikelijke, standaarden, onder andere veelvouden van 1, 10, 30, 74 en 300 kHz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vrees dat als we hier echt diep op ingaan de vraagsteller door de bomen het bos niet meer ziet, of beter gezegd; door de zendmasten het signaal niet meer hoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Smallbrother maar er zijn intussen al 3 vragen behandeld zonder echt technisch te gaan.