Hoe weet je welke slag je moet gebruiken bij gitaar spelen?

Ik wil zelf gitaar leren spelen.. Heb op verschillende sites akkoorden gevonden die ik kan spelen. Maar ik heb gewoon geen idee welke slag er dan bij hoort en wanneer ik precies van het ene naar het ander akkoord moet wisselen..

bijv. anouk... Michelle

[Chorus]
D
We walked the street to the beat
A G
Hand in hand you and me
D
Smiling faces so in love
A G
Hoping that they all could see

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
7.3K

Het beste antwoord

Als je met slaggitaar begeleidt, hangt je slag af of je alleen speelt of samenspeelt.

Als je samenspeelt, wordt het 'aantal slagen' minder om meer ruimte te geven aan de andere instrumenten. Meestal leg je dan de nadruk op de tweede en vierde tel (bij een vierkwartsmaat). In ieder geval synchroon met de hihat van de drum met de nadruk op de snare drum.

Als je alleen speelt kun je de bassnaren meer gebruiken voor de eerste en derde tel: dat wat anders de base drum doet. De slag naar beneden kun je gebruiken voor elke tel en de slag naar boven als tussen de tellen.

Ik noem de drums omdat je met je slag het ritme aangeeft. Als er geen drums zijn, moet je zelf uitvinden wat het ritme van een lied is. Begin in ieder geval met de basis te spelen, dus de 4 tellen met de nadruk op de tweede en de vierde tel (bij een vierkwartsmaat dus). En luister dan goed waar je in die 4 tellen nog meer de nadruk op kunt leggen. Soms is er een specifiek regeltje in de melodie dat er steeds uit springt. Dan kan je dat gebruiken als ritme. Verder is het slim om meer slagen te spelen bij langgerekte noten in de melodie en minder bij veel noten. Bij langgerekte noten moet de zanger in z'n hoofd meetellen. Je kunt daarbij helpen door in je slag de tellen aan te geven.

Wanneer je van akkoord moet wisselen, dat moet je inderdaad oefenen met veel luisteren als je de bladmuziek niet bij de hand hebt. Je kunt je ook op de akkoordenleer storten en ontdekken welke tonen wel en welke niet bij een bepaald akkoord klinken. Dan kom je er ook achter dat de gegeven akkoorden geen wetten van Meden en Perzen zijn, maar dat andere akkoorden ook kunnen passen. Een lied kan dan een heel andere dimensie of karakter krijgen. De akkoorden zijn zeg maar het decor achter de melodie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de akkoorden er bij staan vermeld, wordt het natuurlijk een stuk makkelijker. Maar het belangrijkste is, dat je niet alleen van (blad)muziek leest, maar ook op je gehoor. Je zult vanzelf moeten horen, wanneer er een ander akkoord gespeeld dient te worden.
Dit is wel te oefenen, maar je moet wel 'muzikaal' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door goed te luisteren. Ik heb mezelf ook gitaar leren spelen en door heel goed te luisteren kun je het horen. Na een jaartje of twee kun je de akkoorden zo horen zonder ze eerst op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een akkoord is een verzameling noten die stemmen bij de noot die gezongen wordt. Zolang er een opeenvolging van noten is in de zang die binnen dat accoord vallen wissel je gewoonlijk niet van accoord. Maar wordt er bijvoorbeeld gezongen F-C dan stemt het F accooord niet op de zangnoot C en zal je moeten wisselen naar C. De meeste artiesten geven boeken uit met de tekst en de muziek van hun songs. Daar staat dan ook altijd het accoordenschema in positie vermeld. Je kan ook het nummer opzetten en meespelen natuurlijk.
Als je niet hoort wanneer een accoord niet stemt met een noot en omgekeerd heb je er mogelijk geen gevoel voor.