Wat is het verschil tussen een akoestische gitaar, elektrische gitaar en basgitaar?

Wat is het verschil in spelen van de drie genoemde gitaren en is het te doen om van akoestischte gitaar over te stappen naar elektrische of basgitaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
12.7K

Het beste antwoord

Een akoestische gitaar hoor je en een elektrische gitaar hoor je niet.
Als je de snaren van een akoestische gitaar tokkelt (een gitaar is een tokkelinstrument) dan laten de snaren de lucht eromheen bewegen in golven. deze golven raken de klankkast en daardoor worden ze versterkt, waardoor we ze kunnen horen. Naargelang dat men stalen of synthetische snaren gebruikt krijgt men een wat zachter of scherper geluid.
Bij een electrische gitaar brengen de snaren ook de lucht in beweging maar doordat er geen klankkast is zijn deze vibraties bijna niet hoorbaar. Daarom heeft men op onder de snaren kontacten gezet die deze vibraties omzetten in elektrische signalen.
Deze signalen worden dan naar een versterker gestuurd waar ze dan omgezet worden in oorbaar geluid, via luidsprekers. Daarbij kunnen ze deze signalen ook bewerken in allerlei klanken.
De basgitaar is een gitaar die de onderste (lees laagste tonen) kan spelen. Zij is meestal 4 Snarig maar er zijn ook 5 snarige. Basgitaren zijn electrische maar er zijn ook akoestische gemaakt. Maar door de beperking van de grote van de klankkast zijn deze van zwakke kwaliteit
Het principe van een gitaar en basgitaar zijn het zelfde. Natuurlijk is er een verschil in het aantal te bespelen snaren, verschil in de octaven, afstand van de vingerzetting en het zal oefening vereisen om dit onder de knie te krijgen. Maar het zal een voordeel zijn om gitaar te spelen en men wil overstappen naar basgitaar.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed uitgebreid antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die gitaar kan spelen kan nog geen bas spelen en andersom.
Op een bas word ritmisch (loopjes) en geen (of bijna nooit) akkoorden gespeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@moordigger, ik heb nergens beweerd dat je bas speelt je ook gitaar kan spelen en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hardloper That's what I mean

Andere antwoorden (2)

een akoestische gitaar heeft een klankkast waar het geluid zich vormt. bij eenelektrische gitaar moet je hem aansluiten op een versterker en heeft geen klankkast en een wat scheller geluid (voor rock) en een bas gitaar is wat minder schel, heeft een wat lager geluid en heeft maar 4 snaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heerlijke wikipedia antwoorden.

Voor het bespelen van deze verschillende gitaren bestaan er vele technieken. En er is ook nog veel verschillende gitaren in deze 3 categorieën.

Bij akoestische gitaren zijn de 2 meest voorkomende varianten de western en de spaanse gitaar. Bij een spaanse gitaar zijn de snaren gemaakt van nylon. dit zorg ervoor dat je de gitaar goed kan bespelen met je vingers. Ook word spaanse gitaar veel gespeeld met vinger plectrums of nagels (geeft een iets scherper geluid).
Bij een western gitaar komt er een andere sound uit. Deze word vaak ook bespeeld met een plectrum. Deze gitaar word gebruikt voor tokkelen, maar ook voor het aanslaan van akkoorden.

Bij electrice gitaren komt hetzelfde voor als bij de western gitaren. De fretjes ( strepen op de hals van de gitaar) zitten hier vaak dichter op elkaar. Dit zorgt er voor dat je sneller en soepeler kan spelen. Verder zijn de elementen (de 'klankkast') van een electrice gitaar, erg belangrijk voor het soort geluid dat de gitaar geeft. Verder zijn de houtsoorten, en de soort hals typerend voor het geluid van de gitaar.

Bij een basgitaar zijn de snaren veel dikker, en zitten de fretten veel verder uit elkaar. een bas zorgt in het algemeen voor de bassis van een nummer.( tempo houden en juiste toonhoogtes aangeven). De noten worden vaak een voor een gespeeld, en hebben een lage diepe toon. Verder heb je op de basgitaar nog veel verschillende technieken voor het aanslaan van de snaren. (slapping, picking)

Om je een wat betere indruk te geven:

kijk eens op youtube hier naar:

Akoestische western gitaar : Ed Sheeran
Electrische gitaar: Stevie Ray Vaughan, Slash(Guns n Roses), Dire straits
Bas gitaar: Les Claypool(Primus), Flea ( Red Hot Chili Peppers)

Kijk ook eens op youtube voor speel technieken voor beginnende gitaristen. Is echt heel erg veel over te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord komt niet van wikipedia, maar heb wel muziekschool gevolgd. Ik heb daar viool gevolgd. Ook hier heb je het zelfde als bij de gitaar. (De viool, de cello en de contrabas). Als je viool kunt spelen dan zal je de juiste noten op een cello en contrabas ook wel vinden, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je het dan ook kunt spelen.