Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het haar van een vioolstrijkstok van een merrie of hengst?

Een docent van mij vroeg laatst de bovenstaande vraag die we moesten oplossen. Op een strijkstok van een viool zitten paardenharen maar is dat van een merrie of hengst? Mijn docent weet zelf het antwoord, maar daat duurt nog even...Dus weet iemand dit? Op internet kan ik het niet echt vinden...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kan allebei.

Het is alleen lastig te bepalen of het van een hengst of merrie was maar over het algemeen is het haar van een hengst witter en een beetje dunner (en duurder).

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar het is dus mogelijk om een strijkstok te kopen met alleen merrie of alleen hengstenhaar. Je kunt niet aan een strijkstok zomaar met 100% zekerheid zeggen of het van een hengst of merrie is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je dus moet gokken: gok de hengst voor het exemplaar met de lichtste kleur haren maar wijs je docent ook op mijn gegeven link: je weet het nooit zeker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het haar van de strijkstok is afkomstig van de staart van een paard. De goede kwaliteiten komen uit Mongolië, China, Siberië en Canada. Niet alle soorten paardenhaar zijn geschikt. Het meeste haar is afkomstig van hengsten, maar er zijn ook zeer goede kwaliteiten merriehaar op de markt.
Wit haar wordt het meeste gebruikt voor strijkstokken voor viool, altviool en cello. Voor contrabassen wordt behalve wit haar ook wel zwart haar gebruikt , dat iets grover is.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding