Hoe is de naam van dit snaarinstrument? (zie beschrijving)

Ik herinner me niet alle details van dit instrument wat wij vroeger thuis hadden, maar ik zal proberen om te beschrijven wat ik er nog van weet.
Het kan dus zijn dat sommige details niet kloppen.
Het is een enigszins harpvormige platte kast die vlak op tafel ligt. Het instrument is ongeveer 50 cm lang en enkele centimeters diep. De binnenzijde is bekleed met fluweel(?) en er zat een soort schuifje op waarmee je de snaren af kon dempen. Misschien zaten er ook ronde drukknoppen op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Antwoorden (5)

Was het wellicht een citer?
11 jaar geleden
Ik denk dat het een kantele is , dat is een Fins/Estlands snaarinstrument wat onder de citerfamilie valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het een psalterium is (ook wel psalter genoemd) dat is een snaarinstrument uit de familie van de harp of de citer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien bedoel je een cimbaal