Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat je volgens verschillende bronnen andere gitaarakkoorden moet spelen bij dezelfde liederen?

Ik leer gitaar. Momenteel heel pril, met de klassiekers voor de beginnende speler : Sweet home Alabama, Blowing in the wind en Brown eyed girl. De liederen worden gespeeld met de voornamelijk de akkoorden D, C en G.
Nu wist ik nog wel mijn akkoorden maar niet meer het ritme, dus ging op internet op zoek naar voorbeelden waarbij ik kon meespelen.
maar tot mijn verwondering vond ik verschillende versies van hoe je je akkoorden moest nemen. ik vond niets wat gelijkend was, en evenmin iets dat zo was zoals wij het leren in de gitaarles.
hoe kan dat nu, dat de akkoorden verschillend zijn voor dezelfde liederen?

11 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Amadea
11 jaar geleden
Beginners krijgen natuurlijk geen moeilijke akkoorden. Dus het originele liedje wordt voor de leermethode sterk vereenvoudigd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

de meeste liederen kunnen in verschillende toon hoogte gespeeld worden ook worden de akkoorden weleens versimpeld en lager gespeeld en natuurlijk mensen maken ook weleens fouten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt af van de toonhoogte waarin een liedje wordt gespeeld. Andere toonhoogte, andere akkoorden.
Veel speel plezier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevoegend aan de vorige antwoorden; Soms wordt er aangegeven dat je een capo moet gebruiken. Als het originele nummer in de toonhoogte G# is, (nogal moeilijk voor de beginnende speler) kunnen ze erbij zetten dat de capo op fret 1 moet, en dan kun je gewoon je G spelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien kun je ook nog te maken hebben met "voicings" of toevoegingen...
Voicings zijn dezelfde akkoorden maar dan in een andere volgorde. En met toevoegingen bedoel ik het meerdere dingen: je kunt in het akkoord noten toevoegen(b9, 11 , #13 etc), dan krijg je dus ook een ander akkoordsymbool. Ook kun je een heel nieuw akkoord op bv de 3 en 4de tel toevoegen, waardoor je meer spanning op bouwt en de ontspanning naar het volgende akkoord groter is en dus beter klinkt.

En zoals hierboven, kan het inderdaad ook te maken hebben met de toonsoort. Die wil nog wel eens verschillen in verschillende boeken...
Ik kan er nog veel meer over vertellen maar ik denk dat dit misschien beetje teveel info voor je is.
Maar het is wel goed te weten dat een liedje niet altijd precies zo gespeeld moet worden zoals op jouw papiertje staat!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding