wat houd eenstemmig precies in?

Ik hoorde laatst dat gregoriaanse muziek eenstemmig is, maar ik kan er niet echt achter komen wat 'eenstemmige muziek' is.... kan iemand mij uitleggen wat er precies kenmerkend is voor deze soort muziek? dat je maar één ding tegelijk hoort ofzo?

(P.S. ik ben altijd erg traag van begrip, ik ben verre van slim :P )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
8.6K

Het beste antwoord

Eenstemmig zingen is op de zelfde toonhoogte en melodie zingen.
Dit effect wil men graag bereiken bij koren. Dit gaat vaak moeilijk omdat de een hoger zingt dan de ander. Daarom zijn er ook vaak aparte mannen- en vrouwenkoren.
Mannen zingen lager dan vrouwen.

Tweestemmig zingen is als de een stukje (octaaf) lager zingt, en de ander een octaaf hoger. Dit kan ook zeer mooi klinken, maar is tevens er lastig omdat je vaak met de ander mee begint te zingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Unisono: alle stemmen zingen hetzelfde. Gregoriaans is niet meerstemmig, maar unisono. Alle mannen hebben dezelfde zangpartij.
Amadea
11 jaar geleden
éénstemmig en meerstemmig

Als je in je eentje een melodie zingt dan klinkt dat altijd éénstemmig. Als er een andere melodie bij komt dan wordt het tweestemmig. Komt er nog een melodie bij dan klinkt het driestemmig.
Als het meer dan éénstemmig is dan noem je dat ook wel meerstemmig.
Maar pas op. Als de hele klas met jouw melodie meezingt dan klinkt er dus maar één melodie. Ook dat is dan éénstemmig.

Een kenmerk van echte oude Gregoriaanse muziek is dat het een eenstemmige louter vocale muziek was, dus zonder begeleiding; de soms toegepaste orgelbegeleiding is niet oorspronkelijk.
Gregoriaans werd al vanaf het begin zowel door mannen- (monniken) als vrouwenkoren (nonnen) gezongen. Al die mensen in zo'n koor zongen dus dezelfde melodie.
Toen er in het monnikenkoor ook jonge jongens mee gingen zingen, die
in een andere octaaf zongen, was het al niet meer eenstemmig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle monniken zingen precies hetzelfde op dezelfde toonhoogte. Wel kan de toonhoogte een octaaf schelen, maar dan zingen ze alsnog allemaal bijv. een C of G. Dit laatste is natuurlijk niet de pure eenstemmigheid, maar in het gregoriaans werd het wel vaak toegepast.