Wat is het verschil in een tweekwartsmaat en een vierkwartsmaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
7.2K

Het beste antwoord

In een tweekwartsmaat heb je twee tellen, en in een vierkwartsmaat vier.
Zing bijvoorbeeld het liedje "Mieke hou je vast aan de takken van de bomen". Dit lukt niet in vieren want dan verschuift het ritme. Het is een tweekwartsmaat.
En omgekeerd is bijvoorbeeld "Vader Jacob", een vierkwartsmaat.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het aantal tellen per maat. Een muzikale kwart wordt gezien als een hele tel. Bij een tweekwartsmaat heb je dus twee hele tellen in één maat, en bij een vierkwartsmaat vier.
En zo heb je bij zesachtste maat zes halve tellen in één maat.
11 jaar geleden
Het accent. Meestal valt een accent op de eerste tel van een maat. Als je een tweekwartsmaat hebt, heb je twee tellen in de maat, en een kwartnoot is 1 tel. Om de tel heb je een accent. EEN twee, EEN twee, EEN twee EEN twee
Bij een vierkwartsmaat zitten er vier tellen in de maat, met weer een tel per kwartnoot. Dan heb je een accent om de vier tellen: EEN twee drie vier, EEN twee drie vier.