Hoeveel verdient een muziekant als zijn muziek op de radio wordt gedraaid?

Ik lees wel dat er betaald moet worden maar nergens zie ik hoeveel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (1)

Het is/zijn de componist(en) van de tekst en muziek die betaalt krijgen wanneer hun compositie op de radio wordt gedraaid. Buma Stemra is een stichting die dat regelt en uitbetaald. Wanneer de artiest de compositie alleen op de plaat heeft gezet (en niet geschreven) dan krijgt 'ie niets (tenzij anders is vastgelegd) voor het draaien van "zijn" plaat op radio of tv. Een uitvoerende artiest krijgt royalties van elk verkochte cd/download van de platenmaatschappij en uiteraard vangt hij het meeste geld door veel op te treden. De organisatie Sena.nl regelt dat voor oa. uitvoerende artiesten.