Wat vinden jullie nu een echt goede klassieke muziek cd? Ben geen kenner, en heb geen idee waar ik moet beginnen, er is zo ontzettend veel!

Ik hou van Bach, Vivaldi, barok, cellomuziek, vioolconcerten, en ook sommige klassieke zang, niet te zwaar/bombastisch met mooie melodieen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
3.2K

Antwoorden (11)

Ik zou uiteraard Mozart niet vergeten: de popster van de klassieke muziek!
Zelf hou ik ook van de Peer Gynt Suite van Edvard Grieg - en durf je toch zwaar (maar prachtig!) aan, probeer dan de Carmina Burana eens. Wedden dat je het kent?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is er een openbare bibliotheek in je buurt? Daar verhuren ze CD's, ideaal om diverse soorten muziek en verschillende componisten rustig te kunnen uitproberen!
Bij mij kan je voor een bedrag van € 10 extra per jaar onbeperkt CD's en DVD's lenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rachmaninoffs 2e pianoconcert..2e gedeelte en "vocalise"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yann Tiersen - Comptine d'un autre été
Niet echt heel klassiek, maar wel naar mijn mening de mooiste piano compositie ooit. Zie bron voor muziek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben geen echte klassieke-muziek kenner maar de soundtrack van 'The piano' vindt ik wel goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sarah Brightman, Hayley Westenra.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gitaar en viool composities van Nicolo Pagganini door Scott St. John zijn niet te zwaar en hebben hele mooie melodieen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muzieksmaak is zo persoonlijk, de een kan dit wel mooi vinden terwijl een ander het niets vindt. Zelfs binnen een muziekstroming. Maar ik probeer toch maar wat te adviseren:
Omdat je cellomuziek en Bach mooi vindt, zou je de Cellosuites van Bach eens kunnen proberen. verder is het celloconcert van Dvorak erg mooi. Wat mooie melodieën betreft, hou ik erg van Bruckner, maar de kans is groot dat je dat al te bombastisch vindt. Iets minder bombastisch is de relatief onbekende componist Kalinnikov. Deze man heeft 2 prachtige symphonieën geschreven. ook de veel te vroeg gestorven Hans Rott heeft een mooie symphonie op zijn naam staan, die wel wat weg heeft van een vroege Mahler. Wat zang betreft, liederen van Schubert.
Er is nog veel meer mooie klassieke muziek. De cd's van "Aangenaam!Klassiek" ken je waarschijnlijk al?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een hele goede box is de cd-box van Il Giardino Armonico, uitgebracht door Warner Classics.
Alles wat jij mooi vind staat ook hier op in soms zeer verassende en frisse uitvoeringen(zie url)
Voor een zacht prijsje veel moois zoals de Winter van Vivaldi's 4 Seizoenen en een luchtig en vrolijk Aria sopra "la Bergamasca" van Marco Uccellini.

Heel iets anders, Arvo Pärt een prachtige componist met hele mooie strijkerspartijen in zijn werken vanaf de jaren '70. Fratres, Sarah Was 90 Years Old, en misschien ken je Spiegel Im Spiegel, wat ook wel op Cello en Piano wordt uitgevoerd. Het werk wordt vaak op TV gebruikt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vioolconcerten van Locatelli (o.a. gespeeld door J. van Zweden), Derde symphonie van Henryk Górecki. The Protecting Veil van John Tavener (met cello solo)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vier jaargetijden van Vivaldi
Brandenburg concert van Bach
Bolero van Ravel
Carmen van Bizet
Aida van Verdi
Traviata van Verdi