Hoe komen popartiesten aan de melodie van hun nummers?

Ze verzorgen zelf de vocals maar hoe komen ze aan de rest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Er zijn een paar mogelijkheden, en nog een onjuiste aanname in je vraag.

Ze verzorgen namelijk niet altijd de teksten of zanglijnen, er zijn zat popartiesten die alles aangeleverd krijgen, ze werken met een of meerdere producers en songwriters (samen) en hoeven dan alleen nog maar in te zingen.

Singer-songwriters/bandjes zullen gewoon een gitaar/piano/whatever pakken en wat improviseren of wat neuriën of gewoon een paar akkoorden opschrijven en kijken of het klinkt, daarna kijken of ze meezingen met die akkoorden of een andere melodie voor de zang kiezen.

Digitale artiesten dus hip-hop/techno/house producers zullen alles met (virtuele) synthesizers inspelen en uitproberen, of gewoon een beat pakken in C en dat is het.

Er zijn ook componisten die complete melodieën zo op kunnen kalken en het in hun hoofd horen, misschien het beste te vergelijken als neuriën zonder te neuriën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor antwoord!

Andere antwoorden (2)

Die maken ze via een speciaal muziekprogramma. Daar kan je de beat maken en de melodie en al die andere dingen die erbij horen.. Een voorbeeld daarvan is fruity loops studio 10. Die is trouwens ook erg geliefd onder de dj's

~Mvg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger (maar soms nog wel hoor) maakten artiesten zelf hun muziek.
Er zijn ook mensen welke muziek instrumenten bespelen en dus melodien daarop maken. (Jaaa, zonder computer) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moordigger Op een computer een nummer produceren is nog steeds zelf muziek maken, die computer doet niks voor je, althans niks in het creatieve proces, hoogstens is maatvastheid dmv quantizen geen probleem meer, maar dat zorgt er alleen maar voor dat minder maatvaste mensen nu ook hoorbare muziek kunnen maken. Of je nu op een MIDI keyboard een C aanslaat en er komt via een virtuele synth een C uit je boxen of er komt een C uit je piano dat verschil zie ik niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de antwoordgever gaat er inderdaad aan voorbij dat niet elke popartiest een producer is en al helemaal dat niet elke productie met software gemaakt is (althans niet in de basis).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ MrTomaat
Ik weet hoe midi en DAW's werken. :)
Maar deze antwoord is in de zelfde trant als zeggen:
Op een akoestisch gitaar.
Pop artiesten werken vaak vanuit een akkoordenschema, bij dit genre is dat schema vaak hetzelfde, denk aan de four-chord song. Er zijn een paar variaties op dit schema die het heel makkelijk maken om hierop te improviseren qua melodie. Soms hebben ze al een tekst geschreven en proberen ze die ritmisch kloppend op het schema te leggen. Soms ontstaat de tekst in het improviseer gedeelte. De maatsoort van pop is vaak 4/4, die maatsoort kan op verschillende manieren worden onderverdeeld waardoor alsnog verschillend aanvoelende ritme's ontstaan.