Wat betekend boogie woogie?

Ik hoor vaak zingend boogie woogie! ik begrijp dat het om een engels woord gaat maar ook hoor ik de nederlanders op de tv iets over boogie woogie!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Antwoorden (3)

Een door piano gedomineerde muziek stroming zo rond 1900 en zo 1930 z'n naam kreeg en populair werd bij ook de blanken . Ja eerst net na de slavernij een wilde snelle piano stijl waar ook op verhaald werd , naderhand meer alleen piano heel snel ! En natuurlijk ook een naam van een dans die er bij hoorde . Eigen lijk een razend snelle Jazz op een snelle salon (cowboy) piano .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boogie woogie is een pianostijl uit de jazzmuziek. De linkerhand speelt voortdurend akkoorden of toonladders, en de rechterhand speelt snelle variaties op bluesthema's. Wat de letterlijke betekenis van het woord is is niet bekend. De term 'boogie woogie' had aanvankelijk weinig met muziek te maken, eerder met adrenaline en testosteron. De dansbewegingen met draaiende heupen drukten dat ook uit.
Amadea
11 jaar geleden
Boogie Woogie wordt ook wel oude stijl Rock 'n' Roll genoemd en is te vergelijken met het oude Swing. Met petticoats uitgedoste dames, heren met vetkuiven en jaren '50 kleding zijn kenmerkend voor de uitstraling van deze dans. Boogie Woogie is de dans die in de jaren '40 door de Amerikaanse soldaten werd geïntroduceerd in Europa. De muziek waarop werd (en wordt) gedanst is in de jaren '30 ontstaan uit de jazz, ragtime, blues en bop. Boogie Woogie is dan ook, in tegenstelling tot Rock & Roll, een danssport die door jong en oud beoefend kan worden.
Een heel bekende pianiste uit die tijd was Winnifred Atwell. Ook Jerry Lee Lewis was een beroemde naam. In Nederland o.a. Jaap Dekker en Rob Hoeke