wat is het verschil tussen tonica en leidtoon???

als ik kijk hier op internet is het overal erg technisch. Bij verklaren van term leidtoon heeft men het steeds over tonica en trappen e.d.
Alles behalve duidelijk....jip en jannekke-uitleg kom ik niet tegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.6K

Het beste antwoord

De leidtoon is de toon van een melodie die op de naast gelegen hogere of lagere halve toon is gericht. De zevende toon, de hoogste toon van een toonladder, streeft sterk naar de grondtoon. De op één na laatste toon van een melodie is vaak een leidtoon. Een synoniem voor leidtoon is subtonica.

De tonica is de grondtoon van een toonladder, de toon waarmee de reeks tonen begint. Deze toon klinkt het meest stabiel, terwijl de leidtoon heel instabiel is: hij wil oplossen naar de tonica.
Amadea