zou je een computer kunnen maken die net zo populaire (misschien nog populairder) muziek maakt dan mensen?

ik denk altijd, alle muziek bestaat al in potentie,het is alleen nog niet gemaakt.

de noten of akoorden en de moldie zijn nog niet door iemand in de juiste volgorde gezet.

de akkoorden en de noten in de melodie melodie van yesterday van de beatles bestonden al eeuwen.

zou er een computer gemaakt kunnen worden die ideale composities maakt. naar de maatstaf van wat door veel mensen als mooi word gezien

zo zou die computer bijv

- automatisch een database van alle gemaakte muziek kunnen doorzoeken of het door de computer te maken nummer nergens te veel op lijkt.

- zou hij aan de hand van miljoenen bekende en populaire liedjes automatisch kunnen onderzoeken welke combinaties van noten en akkoorden en afstand in tijd tussen die noten en akkoorden het meest voorkomt en wat er nog niet in dat "populariteits model" voorkomt.

dit heet geloof ik een algoritme

maar er zijn dus nog miljoenen potentiële nummers die een groot publiek erg mooi vind nog niet gemaakt.

zou een computer die liedjes sneller dichterbij kunnen brengen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Wat jij wilt kan waarschijnlijk niet, omdat je bij het componeren van muziek creativiteit nodig hebt. Je loopt dan met een computer direct vast, want computers tonen nooit eigen initiatief. Om alle liedjes van de Beatles of alle werken van Bach in te voeren, dat is niet zo'n probleem. Maar vervolgens zul je de computer, via een programma zeer nauwkeurig moeten vertellen wat 'ie met die al informatie moet doen, en hoe die database geanalyseerd dient te worden.

Het gevolg zal alleen maar zijn, dat de computer allerlei dingen gaat doen, die jij erin hebt gestopt. Vergelijk het met een chatrobot. Er zijn er genoeg te vinden op internet. Het is leuk om daarmee te spelen, maar de gesprekken met zo'n robot worden altijd onzinnig. De computer snapt niet waar 'ie mee bezig is. Mensen snappen dat wel.

Schaakcomputers winnen soms van grootmeesters. Maar ze moeten het hebben van de snelheid en nauwelijks van creativiteit. Daarom genieten schakers nooit van een computerpartij en zijn soms lyrisch over één schitterende zet van een mens in een partij.

Er is geen wezenlijk verschil in het maken van muziek, een gedicht, een roman, of een schilderij. Mensen kunnen dat wel, en computers niet. Dat komt omdat in het resultaat van de computer altijd de menselijke maat zal ontbreken. Wat je krijgt is bloedsaai, of is gewoon een maniertje, omdat de computer slaafs zal volgen wat jij 'm hebt opgedragen. En je kunt weinig anders doen, dan je computer vertellen welke maniertjes wel en welke niet mogen.

Als je een beetje kunt programmeren, probeer het dan eens zelf. Voer 100 gedichten in of 100 liedjes. Allereerst ben je weken bezig om de computer echt goed duidelijk te maken wat 'ie moet doen, en vervolgens is het resultaat bedroevend saai. De uitkomst is altijd alleen maar grappig. Het kan pas echt iets worden, als de computer zèlf eens iets bedenkt, en naar mijn beste weten zijn die computers er (nog) niet.

- Dat alle muziek die wordt gecomponeerd altijd al heeft bestaan, en alleen maar toevallig door iemand wordt opgeschreven, vind ik overigens een mooie gedachte. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet zozeer of dat zou werken want er komt waarschijnlijk niet alleen een machine bij kijken maar ook allemaal stemmen,geluiden en instrumenten
(Maar dat betekent niet dat het nooit zou kunnen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je muziek zonder gevoel wil hebben is ht mogelijk. Stel, je zet 2 gitaristen naast elkaar en spelen PRECIES hetzelfde. Het zal nogsteeds anders klinken. De feeling of de "hook" is van belang. Dat zorgt ervoor dat ht menselijk klinkt. dat is natuurlijk na te bootsen maar zal nooit in de buurt komen. Daarom kan het theoretisch wel maar zal het nooit aanslaan.