Wat kan je beter voor een studiomicrofoon gebruiken, een popfilter of een windscherm?

Een cirkelvormig filter voor je microfoon, of een hoes over de microfoon heen. Zo'n popfilter is veel duurder dan een windhoes, maar ik snap niet waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat voor mic heb je (merk/model)?

Antwoorden (2)

dat ligt aan je microfoon

dynamische microfoon heeft geen van 2en nodig (in de studio).

een condensator mic heeft een popfilter nodig.

korte uitleg

"Een plopkap is een benaming voor een kapje dat over een microfoon geschoven wordt om het zogeheten 'ploppen' (ten gevolge van plosieven als 'p' en 'b') tegen te gaan.
Ook dient het ter voorkoming van het binnendringen van vuil en speeksel in de microfoon. Plopkappen worden meestal gemaakt van schuimrubber, maar vroeger werden ook linnen doekjes gebruikt.

Condensatormicrofoons hebben over het algemeen meer last van 'ploppen' dan dynamische microfoons.

In opnamestudio's wordt in plaats van een plopkap vaak een plopscherm (pop screen), een stukje stof dat met een zwanenhalssysteem tussen de microfoon en de geluidsbron wordt geplaatst.
Plopkappen worden ook vaak voorzien van reclameopdrukken of stationsnamen zoals regelmatig te zien is in het journaal."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plopkap

heel duur hoeft het trouwens niet te zijn

zie

http://www.feedbackmusic.com/advancedsearchresults.aspx?q=popfilter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Zo zie je maar dat er ook verkeerde informatie staat op Wikipedia. Ook dynamische microfoons hebben last van ploppen. Met name als ze een cardoïde karakteristiek hebben. Je kun eigenlijk niet praten zonder plopkap in een ouderwetse MD421 ven Sennheiser. Een rondom gevoelige microfoon zoals de MD21 (dat scheerapparaat) heeft geen last van 'ploppen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, maar neem de shure sm58. die heb ik (totdat ik het zonet googelde op sm58 pop filter) nooit met pop filter of kap gezien. veel live optredens gaan met de sm 58 ik heb nooit een plop door een p of b kunnen detecteren.
Popfilter bestaat doorgaans uit nylon. Dat houd de windklanken tegen (p's, b's, etc). Helaas vervormd dit ook het geluid. Popkap houd dit ook tegen, maar vervormt nog meer, omdat het van schuimrubber is gemaakt. Het is handig voor reclame opdruk en erg mobiel, maar voor in een studio ongeschikt. Of je moet juist voor die vervorming/filtering gaan.
Ook heeft bv SE electronics een popfilter gemaakt van metaal. Ze claimen dat de vervorming minimaal is, maar nog steeds de windklanken tegen houdt!
Ik zou zeggen, ga het eens proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens, soort mic: dynamisch of condensator heeft hier niks mee te maken. Ook dynamische mica zijn gevoelig voor windklanken! Misschien zelfs wel meer, omdat je er vaak dichter op zingt. Condensator is gevoeliger voor alle klanken, maar daardoor kun je ook makkelijker afstand houden.
Gebruik gewoon altijd een popfilter, zodat je straks niet een fantastische opname verprutst, omdat er pop geluiden in zitten. Zou maar net je droom opname zijn!