Waarom zijn er verschillende em7 noten (gitaar)?

Ik ben een beginnend gitaarspeler en was net even op zoek naar de noot em7, maar ik kon er wel vijf vinden.
Hoe weet ik welke de juiste is?

Toegevoegd na 3 minuten:
Via google afbeeldingen komen er allerlei verschillende akkoorden omhoog...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Em7 is geen noot maar een akkoord.

Het beste antwoord

Dat komt doordat alleen bepaald is uit welke noten een akkoord kan bestaan, maar niet in welke octaaf die noten moeten zitten (normaal gesproken is de grondtoon wel de laagste noot uit het akkoord, maar de rest mag je zelf kiezen). Daarnaast mogen de noten ook meerdere keren voorkomen, je hebt dan bijvoorbeeld grepen waarin een lage E én een hoge E zitten, maar ook grepen waarin slechts 1 E zit.
In een Em7 zitten een E, G, B en D, maar er zitten op een gitaar meerdere E-noten, G-noten, etc. waar je uit kan kiezen. Daardoor kan je allerlei verschillende grepen hebben, die allemaal een eigen klankkleur hebben, maar wel allemaal een Em7 zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kan in principe elke Em7 gebruiken, ze zijn in zekere zin onderling uitwisselbaar. Wel is het vaak zo dat als de akkoorden ervoor en erna uit veel lage tonen bestaan, het minder mooi is als je er een Em7-akkoord tussen zet dat uit hoge tonen bestaat, en andersom. En soms is een specifiek Em7-akkoord extra mooi op een bepaalde plek in de compositie, maar een ander Em7-akkoord zal niet vals klinken op die plek.
Je kan dus zelf kiezen welke je het mooist vindt klinken op deze plek in dit muziekstuk, of welke je (in combinatie met het akkoord ervoor en het akkoord erna) het makkelijkst vindt om te spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Elk Em7 akkoord heeft zijn klankleur. Zoek wat je het mooiste vindt klinken en je hebt de juiste.