Waarom krijgt het ene nummer veel meer airplay dan het andere?

Met sommige liedjes wordt je op de radio echt doodgegooid. Andere nummers komen maar zelden langs. De nummers die echt vaak gedraaid worden zijn lang niet altijd zijn het kwalitatief hoogstaande songs, integendeel. Het lijkt me logisch dat nieuwe nummer vaker gedraaid worden dan wat ouderen (beetje afhankelijk van het radiostation maar toch), maar ook onder de nieuwe nummers is vaak een groot verschil in het aantal afspeelbeurten.

Dus, waarom wordt het ene liedje veel vaker gedraaid dan een ander? Betalen platenmaatschappijen voor air-time, nee toch?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het lijkt haast dat nummers zo populair worden omdat ze zo vaak gedraaid worden, en niet vaak gedraaid worden omdat ze zo populair zijn..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Platenmaatschappijen hebben mensen in dienst die DJ's omlullen om hun nieuwe singel te draaien.

Die mensen heten pluggers, zie ook onderstaand linkje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In 2001 heeft het team van het programma Kopspijkers een singel uitgebracht, One day fly.
Om te laten zien dat je met de juiste promotie, aandacht en de nodige 'kruiwagens' ieder nummer op de eerste plaats kan krijgen.
En het lukte ook nog, de opbrengst hebben ze trouwens geschonken aan Unicef.
Het is dus zeker zo dat bepaalde platen door toedoen van platen maatschappijen veel meer gedraait worden dan andere platen.
Zeker bij een zender als 538 wordt je niet goed van contant dezelfde "nieuwe" nummers die gedraait worden.
Hier zit zeker wat achter, kan me niet voorstellen dat een DJ uit vrij wil elk uur dezelfde plaatjes draait. Dus geld, daar draait het om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies..! Dat dacht itk dus ook, maar de radiostations moeten de platenmaatschappij betalen voor elke keer dat ze het nummer uitzenden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan snap ik het ook niet :)
Of moeten ze betalen aan de Buma/Stemra ?
Je hebt het antwoord zelf al gegeven.Platenmaatschappijen betalen ervoor.Helaas kan ik je niet aan een bron helpen.